Тиждень
психології
25 – 29
січня 2021 року
Тема тижня:
Кожна людина – Всесвіт
А. Макаренко писав: «Педагогіка – це
майстерня, а психологія – інструмент, яким там працюють».
Предметний тиждень із психології
організовується з метою реалізації психологічного супроводу, розширення і
поглиблення знань здобувачів освіти з психології, розвитку в них інтересу до
цієї науки, збагачення знань про внутрішній світ власної особистості та особистості
інших людей, прагнення до самопізнання, розкриття творчого потенціалу
здобувачів освіти, створення позитивного емоційного настрою.
Тиждень планується завчасно, так як він
потребує ретельної підготовки. До роботи залучаються педагог-організатор,
учитель образотворчого мистецтва,
учитель інформатики, класні керівники, учні різних вікових категорій,
бібліотекар.
Вибирається тематика тижня, складається
план, розробляються заходи для здобувачів освіти усіх класів. Враховуються
вікові та індивідуальні особливості школярів. Обов’язково потрібно забезпечити
інформацію про заходи, що проводяться. Під час підведення підсумків проводимо
нагородження (або заохочення) активних учасників тижня.
Про початок тижня психології свідчить і
виставка психологічної літератури у бібліотеці, притчі, мудрі висловлювання
відомих людей про людину і людські стосунки «Думки великих на щодень».
Думки
великих на щодень
Пізнай себе – упізнаєш
увесь світ. Сократ
Краще годину чесно жити,
чим поганить цілий день.
Г. Сковорода
Поведінка – дзеркало, в
якому кожен показує своє обличчя. В. Гете
Як вдало проведений день
приносить щасливий сон, так плідно прожите життя вдало дарує втіху. Леонардо да Вінчі
Якщо можеш бути орлом, не
намагайся стати першим серед галок. Піфагор
Людина тільки там чогось
досягає, де вона сама вірить у свої сили. Л. Фейєрбах
Геній – це один відсоток
натхнення і дев’яносто дев’ять відсотків поту. Т. Едісон
Ти оригінальний від
народження. Не дай собі вмерти блідою копією. Д. Мейсон
Людина подібна до
математичного дробу: її чисельник є те, ким вона є насправді, а знаменник – те,
що вона про себе думає. Чим більший знаменник,
тим менший дріб. Л.
Толстой
Тиждень психології
«Кожна людина – Всесвіт»
План тижня
Понеділок (25.01 – 29.01)
Відкриття тижня психології
- Подорож в країну
Психоландію.
- Інформаційно-
пізнавальний вісник «Шкільний психолог»
- Виставка психологічної
літератури в бібліотеці
- Відкриття галереї «Позитив»
- Комп'ютерна діагностика
Вівторок (26.01)
День спілкування
- Психологічна вправа «Дерево
бажань»
- Анкетування, опитування
(5-11 класи)
- Гра «Мій настрій» (1-2
класи)
- Пошта довіри «Лист
психологу»
- Лекторій для батьків
- Години спілкування (9-11
класи)
Середа (27.01)
День творчості
- Виставка дитячих
малюнків « Щастя очима дітей»
- Інтелектуальні конкурси
(3-4 класи)
- Тренінгове заняття для
педагогів «Самовдосконалення»
Четвер (28.01)
Здоровим бути
модно
- Виставка малюнків,
плакатів
- Акція «За здоровий
спосіб життя»
- Лекторій для вчителів
П’ятниця (29.01)
Колір моєї душі
- Веселка настрою
- Ігри на перервах
- Тренінгові заняття (5-7
класи)
- Підведення підсумків
тижня. Нагородження переможців грамотами та призами.
Протягом тижня працює комп’ютерна
діагностика на базі комп’ютерного класу для вчителів та здобувачів освіти, які
визначають свої індивідуально – психологічні особливості, схильність до
професійної діяльності, коефіцієнт інтелекту.
Інформаційно-пізнавальний
вісник «Шкільний психолог»
Типи
темпераменту
Меланхолік
Сором’язливий
Розгублюється в нових обставинах
Важко знайомиться
Замкнений, розкутий тільки з близькими
Не боїться самотності
Швидко стомлюється
Говорить тихо
Вміє дружити
Не вірить у свої сили
Пригнічений і розгублений при невдачах
Дуже вимогливий до себе та інших
Тактовний, чуйний
Вразливий до сльозливості
Пасивний, несміливий, покірливий
Флегматик
Спокійний
Послідовний
Обережний, розсудливий
Вміє чекати
Мовчазний
Розмовляє спокійно, не жестикулюючи
Стриманий, терплячий
Доводить справу до кінця
Не витрачає сили марно
Прихильник порядку в житті та роботі
Майже не реагує на похвалу чи осуд
Незлобливий
Постійний у стосунках та інтересах
Повільно включається у роботу
Рівний у стосунках з людьми
Любить акуратність і порядок
Важко пристосовується до нових умов
Холерик
Метушливий, непосидючий
Нестриманий, запальний
Різкий, прямолінійний з людьми
Ініціативний
Упертий
Працює ривками
Схильний до ризику
Незлопам’ятний
Має виразну міміку
Говорить швидко, пристрасно
Неврівноважений
Може бути агресивним
Нетерпимий до чужих недоліків
Швидко діє, негайно приймає рішення
Властиві різкі, поривчасті рухи
Непослідовний у досягненні мети
Схильний до різких змін настрою
Нетерплячий
Сангвінік
Веселий, життєрадісний, товариський
Здебільшого не доводить до кінця розпочату
справу
Схильний переоцінювати себе
Нестійкий в інтересах та уподобаннях
Добре володіє собою
Легко переживає неприємності
Легко пристосовується до нових обставин
Швидко занедбує справу, яка перестає його
цікавити
Енергійний, діловий, здатний повести за собою
Охоче береться до нової справи, легко
змінює заняття
Уникає одноманітної роботи
Товариський, чуйний, розкутий із
незнайомими людьми
Витривалий і працездатний
Часом незібраний, проявляє поспішність у
рішеннях
Схильний відволікатися
Говорить швидко, голосно, виразно
Розміри
особистої просторової території людини
1.Інтимна зона
(від 15 до 46 см). Із всіх зон – ця найголовніша, тому що саме її людина
охороняє так, ніби це її власність. Дозволяється проникнути в цю зону лише тим
особам, хто знаходиться в тісному емоційному контакті з нею. Це діти, батьки, подружжя,
кохані, близькі друзі і рідні. У цій зоні є ще одна, в яку можна проникнути
лише при фізичному контакті. Це – надінтимна зона (до 15 см).
2.Особиста зона (від 46 см до 1,2 м) – це віддаль, яка звично розділяє людей, коли вони
знаходяться на офіційних прийомах, вечорах та дружніх зустрічах.
3.Соціальна зона (від 1,2 м до 3,6 м). На такій віддалі люди тримаються від сторонніх
людей, наприклад, нового працівника на роботі, від людей, яких знаємо погано.
4.Громадська зона (більше 3,6 м). Коли викладач звертається до великої групи людей, то
зручніше стояти саме на такій віддалі від аудиторії. Якщо ви хочете, щоб люди
почували себе у вашому товаристві затишно, дотримуйтесь золотого правила:
«Тримай дистанцію».
Поради психолога
батькам першокласників
1. Уранці будіть дитину
спокійно, з усмішкою і лагідним словом.
2. Не нагадуйте про
вчорашні прорахунки, особливо мізерні, не вживайте образливих слів.
3. Не підганяйте її:
розрахувати час – це ваш обов’язок, якщо ж ви цю проблему не вирішили – провини
дитини в цьому немає.
4. Не відпускайте дитину
до школи без сніданку: там вона багато працює, витрачає сили, потребує поповнення
енергії. Коли щось не виходить, порадьтеся з учителем, із психологом.
5. Відправляючи дитину в
школу, побажайте їй успіхів, скажіть кілька лагідних слів без подібних застережень: «Дивися, поводься гарно!», «Щоб
не було поганих оцінок!» тощо. У дитини попереду важка праця.
6. Зустрічайте дитину
спокійно, не ставте їй тисячу запитань, дайте їй розслабитися (згадайте, як вам
буває нелегко після важкого робочого дня).
7. Коли дитина збуджена і
хоче з вами чимось поділитися, не відмовляйте їй у цьому, вислухайте, на це ви
не витратите багато часу.
8. Якщо дитина замкнулася
в собі, щось її турбує, не наполягайте, щоб вона пояснювала свій стан, хай
заспокоїться, тоді вона все сама розкаже.
9. Зауваження вчителя
вислуховуйте без дитини.
10. Вислухавши, не
поспішайте сваритися. Говоріть із дитиною спокійно.
11. При спілкуванні з
дитиною не вживайте висловлювання: «Якщо будеш добре вчитися, то …». Часом
умови ставляться важкі – й тоді ви потрапите у незручне становище.
12. Протягом дня знайдіть
півгодини для спілкування з дитиною. У цей час найважливішими мають бути справи
дитини, її біль і радощі.
13. У сім’ї повинна бути
єдина тактика спілкування всіх дорослих із дитиною. Всі суперечки щодо
виховання дитини вирішуйте без неї. Не зайвим
буде почитати літературу для батьків, там ви знайдете багато корисного.
14. Завжди будьте уважними
до стану здоров’я дитини. Коли щось турбує її – головний біль, поганий настрій
– найчастіше це об’єктивні показники втоми, перевантаження.
15. Пам’ятайте, що діти
люблять слухати казки, особливо перед сном, або пісні, лагідні слова. Не лінуйтеся
подарувати це дітям. Це їх заспокоїть, зніме денне напруження, допоможе
спокійно заснути і відпочити.
16. Не нагадуйте перед
сном про неприємні речі. Завтра новий трудовий день – і дитина має бути готова
до нього. А допомогти в цьому їй повинні батьки своїм доброзичливим ставленням.
17. Чекати благородних
порухів душі, доброти треба терпляче, відшукуючи ці риси в дитині, постійно
заохочувати їх.
Шляхи
послаблення стресу
1. З’ясуйте, що саме вас тривожить і зачіпає за живе.
Розкажіть, про те, що вас турбує, близькій людині.
2. Навчіться керувати
своїми емоціями. Наш мозок викидає гормони стресу на будь-які подразники, що
загрожують нашому спокою. При
цьому йому зовсім байдуже,
реальні вони чи вигадані.
3. Усміхайтеся, навіть як
вам не дуже хочеться. Сміх позитивно впливає на імунну систему. У відповідь на
вашу усмішку організм продукуватиме
бажані гормони радості.
4. Використовуйте
агресивну енергію в мирних цілях. Напишіть «обурливого листа» і з усією люттю,
на яку ви здатні, розірвіть його на шматочки.
5. Вживайте вітамін Е. Він
підвищує імунітет і стійкість до стресу.
6. Є багато систем
аутотренінгу. Ми можемо засвоїти кілька формул самозаспокоєння.
- Відкинь цю думку
- Усе буде добре
- Проблема вирішиться
- Не варто хвилюватися
- Я абсолютно спокійна.
- Думки розважливі, спокійно
обмірковую свої подальші дії.
7. Фізична активність. Прогулянка, танці,
теніс, плавання, вправи з аеробіки послаблюють стрес
8. Гумор. Намагайтесь
подивитися на ситуацію з іншого боку, покепкуйте з неї.
9. Література. Поезія та
художні твори, журнальні статті - ефективний засіб розрядки негативних емоцій.
Перегляд улюблених фільмів.
10.Релаксація.
Найефективнішими методами релаксації є медитація, прогресивна м’язова релаксація,
глибоке дихання, аутогенне тренування.
11.Універсальним
заспокійливим засобом є відпочинок біля води, що рухається (річки, водоспаду,
акваріума) або у вогню (багаття, свічка).
12.Побийте подушку або
постіль – це чудовий спосіб розрядити свої емоції без глядачів і надзвичайно
заспокійливий засіб.
13.Музика теж заспокоює.
Якщо ви увімкнете свою улюблену мелодію, стрес відступить.
14.Відпочинок. Сон. На
деякий час корисно припинити будь-яку діяльність.
Про початок тижня психології свідчить і
виставка психологічної літератури у бібліотеці, притчі, мудрі висловлювання
відомих людей про людину і людські
стосунки «Думки великих на
щодень».
Думки великих на щодень
Пізнай себе – упізнаєш
увесь світ. Сократ
Краще годину чесно жити,
чим поганить цілий день. Г. Сковорода
Поведінка – дзеркало, в
якому кожен показує своє обличчя. В. Гете
Як вдало проведений день
приносить щасливий сон, так плідно прожите життя вдало дарує втіху. Леонардо да
Вінчі
Якщо можеш бути орлом, не
намагайся стати першим серед галок. Піфагор
Людина тільки там чогось
досягає, де вона сама вірить у свої сили. Л. Фейєрбах
Геній – це один відсоток
натхнення і дев’яносто дев’ять відсотків поту. Т. Едісон
Ти оригінальний від
народження. Не дай собі вмерти блідою копією. Д. Мейсон
Людина подібна до
математичного дробу: її чисельник є те, ким вона є насправді, а знаменник – те,
що вона про себе думає. Чим більший знаменник,
тим менший дріб. Л.
Толстой
Притчі
Жив-був хлопчик з важким характером. Його
батько дав йому мішечок з цвяхами і сказав забивати по цвяху в садову огорожу
щоразу, коли він буде втрачати терпіння і з кимось сваритися. У перший день
хлопчик забив 33 цвяхи. Протягом наступних тижнів він намагався стримуватися, і
кількість забитих цвяхів зменшувалася з кожним днем. Виявилося, що стримуватися
легше, ніж забивати цвяхи ...
Нарешті настав день, коли хлопчик не забив в
огорожу жодного цвяха. І він пішов до свого батька, і радо сповістив це. Тоді,
мудрий батько, сказав сину витягати по одному цвяху з огорожі за кожний день, в
який він не втратить терпіння. Дні йшли за днями, і нарешті хлопчик зміг
сказати батькові, що він витягнув з огорожі всі цвяхи. Батько привів сина до
огорожі і сказав: «Сину мій, ти добре поводився, але подивися на ці дірки в
огорожі. Вона більше ніколи не буде такою, як раніше. Коли ти з кимось сваришся
і говориш речі, які можуть зробити боляче, ти наносиш співбесідникові рану на
зразок цієї. Неважливо, скільки разів ти будеш просити прощення, рана
залишиться. Душевна рана приносить болю
значно більше, як тілесна. Іноді, як ота в огорожі дірка — не заживає.
В одному місті жив мудрець. Городянин, який
жив по сусідству, дуже йому заздрив і вирішив висміяти його в очах людей.
Спіймав метелика, затиснув його в долонях і задав запитання мудрецю: "Що в
мене в руці: живе чи неживе?" А сам подумав, якщо мудрець відповість
"живе", то він стисне сильніше долоню, і метелик помре; а скаже
"неживе" – розкриє долоню, і метелик полетить. Мудрець думав всього
одну хвилину і дав таку відповідь: "Все в твоїх руках".
«Кожна
людина - Всесвіт»
Світло галактик і світло людської душі… Не
можна осягнути істину розумом, не маючи внутрішнього духовного світла. Людська
душа і Галактика живуть за одними ж і тими законами. Внутрішній світ кожної
людини такий же незвіданий як і Всесвіт.
Сьогодні ми спробуємо здійснити маленьку подорож
у великий світ психології. Які таємниці приховує це загадкове слово?
Подивіться один на одного. Що ви побачили?
Зовнішність, одяг, вираз обличчя. А чи побачили ви думки, уяву, пам'ять. Ні.
Але це і є найголовніше в кожному із нас. Це – Королівство внутрішнього світу.
Усі ми різні не тільки зовні. Хтось повільний
і мрійливий, а хтось – рухливий і активний. Одним до вподоби зелений колір,
іншим – червоний. У кожного свій внутрішній світ, своя казка, своя загадка.
Психологія – це наука, яка вивчає отой
внутрішній Всесвіт людини, її мислення, пам'ять, уяву, емоції і почуття,
здатність до спілкування, темперамент, характер. здібності.
Внутрішній світ – це психіка людини. Іншими
словами – душа. Наука про душу. Таке визначення вперше було дано більше 2 тисячі
років тому. Тоді наявністю душі намагалися пояснити всі незрозумілі явища в
житті людини. Покладіть свої
руки на груди і
усміхніться. Мабуть, тут живе наша душа. Вчені, яких цікавило розташування
душі, пов’язували її спочатку із шлунком, потім із серцем.
І нарешті грецький філософ
Акмеон висунув припущення про зв'язок свідомості і душі.
Термін психологія був введений німецьким
філософом Крістіаном Вольфом у другій половині 18 століття. «Псюхе» - душа,
«логос» - наука.
А ще
у психології є своя покровителька – Психея, яка була дуже вродлива і викликала заздрість
самої Афродіти. Вона наказала своєму синові розпалити у Психеї кохання до найогиднішого
чоловіка. Проте Ерос – Амур сам запалав до неї коханням. Амур щоночі відвідував
дівчину. Але застеріг, щоб вона не пробувала довідатися, хто він і не
намагалася побачити його при світлі.
Сестри, яким Психея розповіла про це, глузували з неї, кажучи, що її коханий,
мабуть, огидний дракон. Не в силі побороти цікавість, Психея однієї ночі
запалила світильника, щоб подивитися на коханого. Крапля гарячої оливи розбудила
Амура і він, розгнівавшись на неслухняну Психею, зник назавжди.
Дівчина почала розшукувати його по всіх
святинях і нарешті дійшла до храму Афродіти. Богиня примушувала виконувати її
найважчу роботу.
Нарешті працьовитість,
лагідністю, вродою Психея здобула прихильність майбутньої свекрухи.
Зевс подарував Психеї безсмертя й забрав на
Олімп, де вона одружилась з Еросом. Психея, чарівна дівчина з крилами метелика
стала уособленням душі, що шукає свій ідеал.
Людей, які займались психологією, стали
називати психологами.
Завдяки психології можна дізнатися, як із
безпорадного новонародженого немовляти людина перетворюється на свідому
особистість. Пізнай себе і ти пізнаєш світ. Для обличчя є дзеркало. Для душі
–немає. Нехай же тут буде дзеркалом самопізнання, роздуми про себе. Поки не
знаєш себе, свою вдачу, свій розум, здібності, пристрасті, глибину духу, не зможеш
над собою володарювати.
У
кожного свій всесвіт, своя загадка.
Психічні процеси - це перша стежина, яка
веде до відгадки. Це відчуття і сприймання. Це наші очі, вуха, ніс, язик,
шкіра. Сприймання – це розвідник розуму. А мозок – це скарбничка нашої пам’яті,
мислення, уяви, уваги. Часто нам дуже потрібна і сила волі.
Без чого нецікавим
здається нам життя?
Без чого пісня кожна не
радує буття?
Без чого наше серце не
може відчувати?
Без чого кожен може лиш
роботом стати?
Звичайно, це емоції. У нас виникають різні
емоції : здивування, страх, радість, сум, злість, спокій. А почуття? Це
бездонний світ. Любов, ненависть, співчуття, байдужість.
І
настрій може змінюватися: бадьорий, хороший, піднесений, сумний пригнічений.
Наш настрій схожий із погодою: похмурий, сонячний, а, можливо, як грозові хмари.
Існує зв'язок між настроєм і музикою, самопочуттям і кольором.
Наприклад, класична музика допомагає сконцентруватися,
підвищує пам'ять. Джаз підніме настрій, Поп - музика створює почуття благополуччя.
Реп - підвищує активність. Рок музика здатна розбудити почуття, зняти
напруження, а може викликати стрес. Релігійна музика заспокоює, приводить в
стан умиротворення.
Червоний колір – бойовий, хочеться діяти.
Оранжевий – тепленький
колір, підвищує апетит, колір здоров’я.
Жовтий – тепленький, як пісок,
радісний, викликає усмішку, доброту.
Зелений – заспокійливий,
добре впливає на зір.
Голубий – мрійливий.
Фіолетовий – загадковий,
колір здивування. Якщо у тебе розболілась голова або ти не можеш зібратись з
думками, спробуй деякий час дивитись на предмет синього кольору. Результат не змусить
себе довго чекати.
Ти сьогодні надто активний. Тобі важко
заспокоїтись – на допомогу прийде зелений колір.
Для
встановлення внутрішньої рівноваги допоможуть релаксаційні хвилинки (під релаксаційну
музику).
Сядьте зручно, заплющте очі. Покладіть руки
на коліна, плечі вільні, зніміть напруження з обличчя, дихання повільне. Уявіть
блакитний туман, як тепла вода, стелиться біля ваших ніг. Ви розчиняєтесь в ньому.
Як гарно навколо: горизонт , далекі гори, величезний синій океан під вами.
Можна здійнятися до хмар, вище них, лягти на хмаринку відпочити. Знайдіть місце
на землі, де вам добре. Для когось це річка чи галявина, де ростуть квіти.
Хтось опинився в горах, де чисте повітря. І в цьому місці ви збудуєте свій дім.
Спробуйте його побачити. Погляньте навкруги і на свій дім. Чи подобається він
вам?
Збережіть його в пам’яті.
Це ваш світ. Ви володар цього світу. А зараз постарайтесь не забути нічого з того,
що ви бачили і повільно повертайтесь назад.
Ще ми не згадали про 4 лицарів. Звати їх холерик,
сангвінік, флегматик, меланхолік.
Холерик – життєрадісний.
Жодної хвилини не може спокійно посидіти.
Флегматик усе робить
повільно, спокійний, мовчазний.
Меланхолік – найбільш
тихий, сумний, дуже чутливий.
Сангвінік – усе робить
швидко і весело, кмітливий і комунікабельний.
А
характери людей схожі на дерево з гілками. Гілки – це ставлення до людей, до
справи, до себе.
Дуже різні дерева – характери. Під деякими тріскається
земля, такі вони важкі. Інші вкриті колючками. Легкі – хитаються на вітрі. А
інші нагадують телеграфні стовпи – такі ж прямі і відкриті.
Відкрити
себе для себе ж самого нам допоможе тест.
Перегляд
презентації «Геометричні фігури»
Подивіться і виберіть для себе одну із
фігур, найпривабливішу для вас. Ту фігуру, стосовно якої ви можете сказати: це
– Я. Спробуйте відчути свою форму! Якщо вам буде важко зробити це, то виберіть
фігуру, яка першою привернула вашу увагу.
Обрали? Ото ж …
Квадрат. Якщо вашою основною формою є квадрат,
то ви невтомний працівник. Працелюбність, наполегливість, потреба доводити розпочату
справу до кінця, старанність, яка дозволяє досягати завершення роботи, – це те,
чим відомі істинні “люди-квадрати”. “Люди-квадрати” скоріше “вираховують”
результат, аніж здогадуються про нього. Вони надзвичайно уважні до деталей, дрібниць,
а також люблять раз і назавжди заведений порядок.
Трикутник. Ця форма символізує лідерство,
і багато “трикутників” відчувають у цьому своє призначення: “Народжені, щоб
бути лідерами”.
Найхарактернішою особливістю “людей трикутників”
є здатність концентруватися на головній меті. Вони – енергійні, сильні
особистості, які ставлять прозорі цілі і, як правило, досягають їх.
“Люди-трикутники” дуже впевнені в собі,
хочуть постійно відчувати свою правоту. Це робить їх особистостями, які
постійно конкурують з іншими.
“Трикутник” – це установка
на перемогу. Із “Трикутників” виходять прекрасні менеджери найвищого рівня
управління. Саме до таких висот вони і прагнуть. Взагалі, “Трикутники” дуже симпатичні,
привабливі люди, які змушують все і всіх обертатися навколо себе і без яких
наше життя втратило б усю гостроту відчуттів.
Прямокутник. Символізує стан переходу
та змін. Це люди, незадоволені тим способом і стилем життя, який вони ведуть у
даний час, а тому перебувають у пошуках кращого становища.
Найбільш характерні риси “Прямокутників” – непослідовність
і непередбачуваність вчинків упродовж перехідного періоду. Допитливість, жвавий
інтерес до всього, що відбувається, та сміливість. Правда, зворотним боком
цього явища є надмірна довірливість, навіюваність, наївність. Тому “Прямокутниками”
легко маніпулювати.
Коло. “Люди-кола” – це найкращі комунікатори
серед п’яти форм, насамперед тому, що вони найкращі слухачі. Їм характерна
висока чутливість, розвинута емпатійність – здатність співпереживати,
співчувати, емоційно відгукуватися на переживання іншої людини. “Людина-коло” відчуває
чужу радість і відчуває чужий біль, як свій власний. “Люди-кола” відмінно
“бачать” людей і в одну мить можуть розпізнати облудника та брехуна.
“Люди-кола”, через їх спрямованість скоріше
на людей, ніж на справу, надто намагаються догодити кожному. “Кола” не
відрізняються рішучістю. Якщо їм випадає керувати, то вони обирають демократичний
стиль керівництва і намагаються обговорити
практично будь-яке рішення з більшістю та заручитися підтримкою.
Можна сказати, що “Кола” – природжені психологи.
Для того, щоб очолити серйозний бізнес, “Людям-колам” не вистачає
організаторських навичок.
Зигзаг (хвилясті лінії). Ця фігура
символізує креативність, творчість. Це найбільш унікальна і єдина розімкнута
фігура з п’яти. Якщо ви чітко обрали хвилясту лінію як свою основну форму, то ви,
скоріше за все, істинний “право-півкульний” мислитель, вільнодумаюча людина.
“Зигзаги” схильні бачити світ постійно
змінним. Тому для них немає нічого більш нудного, ніж речі, які ніколи не
змінюються: постійність, шаблон, правила та інструкції; люди, які завжди з усім
погоджуються або роблять вигляд, що погоджуються.
Ще
багато таємниць Всесвіту людської душі належить вивчити цій дивовижній науці
психології.
А кожен із вас вже зробив перший крок до
відкриття власного Всесвіту. Пізнай свою природу і ти пізнаєш істину.
У кожного своя дорога
У кожного свій дар від Бога
Цей світ великий, загадковий
І в ньому ти – не випадковий.
Подорож у
країну Психоландію
Психея -- Королева країни Психоландії.
Психоландія
– це королівство внутрішнього світу. Герб країни – квітка з пелюстками
різного кольору.
У цій казковій країні 8 провінцій: Біла, Червона, Оранжева,
Жовта, Зелена, Голуба, Синя, Фіолетова.
Цими провінціями правлять Відчуття,
Сприймання, Пам'ять, Мислення, Уява, Увага, Емоції, Воля.
Є у
Психоландії сміливі 4 лицарі. Всі вони різні. Звати їх Холерик, Сангвінік, Флегматик і
Меланхолік.
У Психоландії багато різних жителів. Їх
називають Здібності і Характери.
Червона пелюстка – Увага: довільна й мимовільна.
Оранжева пелюстка – Відчуття: - відображення предмета через вуха, очі, ніс, язик, через
дотик, смак.
СПРИЙМАННЯ з Відчуттям –
нерозлучні подруги. Сприймати час,
відстань, розміри; розповісти про будь-який предмет.
Жовта
провінція -- Пам'ять .
Скільки буде п’ять на п’ять?
Пташка як співає?
Зелена
пелюстка символізує провінцію Мислення.
Розгадати таємниці
Відповісти на запитання –
Це, звичайно, все
дрібниці,
Якщо маєш ти бажання
Що до чого розібратись,
Здобувати скарб знання,
Що завгодно зрозуміти
Допоможе мислення.
Поміркуйте, у якій казці жінка замислює
викрасти чужу дитину, використовуючи при
цьому незвичайні літальні апарати?
Голуба пелюстка запросить нам Уяву.
Я
зараз можу полетіти до далеких зірок або ж поплавати в океані разом з
дельфінами. Я люблю складати казки, писати вірші, умію малювати, фантазувати.
Я в мереживо думки сплету,
Затанцюю, закружляю
Заспіваю й полечу
Звісно, все це уявлю.
Емоції, то плачуть,
то скачуть.
Без чого нецікавим
здається нам життя?
Без чого пісня кожна не
радує буття?
Без чого наше серце не
може відчувати?
Без чого кожен може лиш
автоматом стати?
Остання пелюстка – фіолетова -- ВОЛЯ.
Якщо хочеш щось зробити,
Але щось та й заважає,
Треба з волею дружити.
Вона в роботі помагає.
ТЕМПЕРАМЕНТИ - лицарі. І всі різні.
Холерик – швидкий,
енергійний, емоційний. Такий як П’ятачок.
Сангвінік – життєрадісний,
товариський, з безліччю нових ідей. Такий як Вінні Пух.
Флегматик – спокійний,
поміркований, розважливий . Такий як Сова із мультика.
Меланхолік – тихий,
вихований, вразливий. Такий як Ослик Іа.
У
королівстві є багато жителів. Це – Здібності:
музичні, акторські, інтелектуальні, спортивні, літературні, художні.
А які різні жителі – Характери. Вони і сваряться
і миряться між собою.
Добрі, злі, сміливі,
боягузи, щедрі і скупі, правдиві і брехливі, лагідні, надійні, привітні,
сором’язливі, товариські, галасливі, гордовиті.
І така
країна є у кожного із нас. Це наш внутрішній
світ.
Покладіть руку на серце. От там і наша душа.
Ми вам
бажаєм від усієї душі всього найкращого.
Інтелектуальний
конкурс
для здобувачів
освіти 3 класу
Прізвище, ім'я____________________________________________________
Клас _________ Дата __________________
Завдання 1. До поданих слів
доберіть слова
протилежні за значенням
Бруд-- ______________
Світло -- ______________
Друг -- _________________
Лягати --
_________________
Вставати --
_________________
Сміятися --
____________________
Говорити --
__________________
Здоровий --
___________________
Корисний --
________________________
Завдання 2
Оберіть два слова (з
п'яти, що у дужках), які позначають суттєві ознаки першого слова, підкресліть
їх.
Наприклад: сад (рослини,
садівник, собака, паркан, земля). (Звичайно, і садівник, і собака, і навіть паркан
потрібні саду, але якщо не буде землі та
рослин, то й садівнику не
буде за чим доглядати, собаці нічого
буде охороняти, а паркану — оточувати, тому найважливіша для саду - земля і рослини.)
1. Річка (берег, риба,
рибалка, водорості, вода).
2. Місто (автомобіль,
будинок, велосипед, натовп,
вулиця).
3. Хлів (сіновал, кінь,
дах, худоба, стіни).
4. Книжка (малюнок, війна,
папір, любов, текст).
5. Гра (карти, гравці, штрафи,
покарання,
правила).
6. Спів (дзвін, мистецтво,
голос, аплодисменти,
мелодія).
7. Читання (очі, друк,
книжка, картинка, слово).
8. Лікарня (приміщення,
сад, лікар, радіо, хворі).
9. Ділення (клас, ділене,
олівець, дільник, папір).
10. Спорт (медаль, оркестр,
змагання, перемога,
стадіон).
Завдання З
Продовжіть числовий ряд:
З, 6, 9, 12, 15, 18...
1, 2, 4, 8, 16...
Обробка
результатів
Завдання 1
За кожну правильну
відповідь нараховується 0,5
бала. Максимальний бал за
завдання — 4,5.
Завдання 2
За кожну правильну
відповідь нараховується 0,5
бала. Максимальний бал за
завдання — 5.
Завдання З
21 — 1 бал. 32 - 1 бал.
Максимальний бал за
завдання — 2.
Загальний підсумковий результат за виконання всіх
завдань — 11,5 балів.
Інтелектуальний
конкурс
для здобувачів
освіти 4 класу
Прізвище, ім'я ______________________________________________________
Клас_______ Дата _________________________
Завдання 1
Прочитайте «чужі листи»,
що складаються із зашифрованих фраз. Перед вами — двоколірна таблиця, в якій
поруч із цифрами розташовані літери. Щоб розшифрувати фразу, потрібно записувати
в рядок літери, що стоять поруч із
цифрами у послідовності,
починаємо зі 1 . Запиши цю фразу.
1 г 11с
15а 7м 24д 5р 25у 14х 13у
21т
8а 32б 27а
8а 3в
16й 29і 36ш
9л 19г 31е
17б 6и 22о 35ь
4о 23а 30щ
2о
37е 10о 20а
28й 33і 12л
18а 26м
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 2
Перед вами 10 завдань. До кожного — три варіанти відповідей. Ви маєте обрати
той, який вважаєте правильним (а, б, в), і закреслити відповідну літеру.
1. Полагодити — це те
саме, що й:
а) відремонтувати;
б) залатати;
в) вилікувати.
2. Правда — антонім до
слова:
а) вигадка;
б) брехня;
в) видимість.
3. Купити — антонім до
слова:
а) придбати;
б) запропонувати;
в) продати.
4. Квітень так відноситься
до березня, як вівторок до:
а) середи;
б) понеділка;
в) суботи.
5. Слово «острів» відноситься
до слова «море», як слово «озеро» до:
а) «ліс»;
б) «материк»;
в) «річка».
6. Ганна не така красива, як
Жанна, але краща за Тетяну. Жанна не така красива, як Людмила, але вродливіша
за Тетяну. Яка дівчина найгарніша?
а) Жанна;
б) Ганна;
в) Людмила.
7. «Зазвичай» означає те
саме, що й:
а) інколи;
б) часто;
в) завжди.
8. Дочка бабусі, сестра
мого дядька, є моєю:
а) матір'ю;
б) невісткою;
в) племінницею.
9. Марії 12 років, тобто
удвічі більше, ніж було Олені три роки тому. Скільки зараз років Олені?
а) 6;
б) 12;
в) 9.
10. Найбільше підкреслює
схожість між кригою, снігом і парою поняття:
а) буря;
б) вода;
в) зима.
Завдання З
Подумайте і дайте
відповіді на запитання:
1. Чи можна принести воду
в решеті? __________________________
2. Коли ми бачимо два, а
говоримо — чотирнадцять?
_____________________________________________________________________
3. У стола було чотири кути, один відрізали.
Скільки кутів залишилося?
____________________________________________
Завдання 4
Яке число буде наступним у
цій послідовності?
• 4,6,9,11,14...
• 16, 12, 15, 11, 14,
10...
Завдання 5
Подумайте і дайте
відповіді на запитання:
1. Як зробити цукор
невидимим? _______________________________________
2. Як повісити ключ на
товстий гачок у стіні, якщо голівка ключа менша від гачка?
______________________________________________________________
3. Як можна дивитися
вперед і бачити те, що відбувається позаду?
_____________________________________________________________________
4. У родині п'ять братів.
Кожен із них має сестру. Скільки дітей у цій родині?
_____________________________________________________________________
5. Хто стає вищим, коли
сідає? _____________________________________________________________________
Обробка
результатів
Завдання 1
За правильно розшифровану
фразу «Говори мало,
слухай багато, а думай іще
більше» — 2 бали.
Завдання 2
1. Полагодити —
відремонтувати (0,5 бала).
2. Правда — брехня (0,5).
3. Купити — продати (0,5).
4. Вівторок — середа
(0,5).
5. Озеро — ліс (0,5).
6. Людмила (0,5).
7. Зазвичай — завжди
(0,5).
8. Матір'ю (0,5).
9. 9 (0,5).
10. Вода (0,5).
Максимальний бал за завдання
— 5.
Завдання З
1. Сніг можна принести в
решеті (1 бал).
2. Коли дивимось на
годинник (1 бал).
3. 5 кутів (1 бал).
Завдання 4
16 - 1 бал. 13 - 1 бал.
Завдання 5
• Розвести у склянці води
— 0,5 бала;
• зав'язати мотузку — 0,5;
• узяти дзеркало — 0,5;
• 6 - 0,5;
• собака — 0,5.
Загальний підсумковий бал
за виконання всіх завдань — 14,5.
Година
спілкування для старшокласників «Від
кохання до
сім’ї»
Любов є не що інше, як прагнення щастя для іншого.
Д.Юм
У коханні втрачають розум, у шлюбі помічають
цю втрату. Моріц Сафір
Вступне слово психолога.
Дорогі випускники! Вам зараз по 15 (16, 17) років, і, мабуть, кожен
замислюється над тим, що таке кохання, якою має бути сім'я. Напевне, саме у
вашому віці активно формуються погляди стосовно цього. Сьогодні ми зібралися,
щоб поділитися своїми думками, обговорити те, що хвилює кожного з вас.
Як правильно знайомитися?
Де, на вашу думку, краще знайомитися і як?
(Обговорення.)
Звичайно, найкраще робити це на вечірці, у школі,
у бібліотеці тощо, тобто у місці, яке певним чином промовляє про людину, котра
там перебуває. Найбанальніша ситуація — в транспорті.
Хлопцеві не слід починати із запитання: «Як
Вас звати?», бо це викликає захисну реакцію і дівчина відповість: «А Вам що до
того?» Отож спробуйте звернутися по допомогу: спитайте, як пройти чи проїхати,
наприклад, до кінотеатру. Говоріть спокійно, щиро й переконливо, постарайтеся,
щоб дівчина усміхнулася, — і ви переможете. Пам'ятайте, що жінки відчувають,
коли їх обманюють (за інтонацією), але водночас прихильні до тих, котрі вміють,
як-то кажуть, забивати баки..
Можливо, що ви, дівчата, вважаєте, що першим
має підійти хлопець. Але траплявся, що дівчині
хлопець подобається, а от познайомитися, першою зробити крок назустріч вона
соромиться. Як бути? (Обговорення.)
Треба
запам'ятати: той, з ким ви хочете познайомитися, нерідко також бажає цього, але
йому бракує сміливості та досвіду. Отож доводиться брати ініціативу на себе.
Для цього потрібна певна свобода, розкутість, сміливість, а особливо —
винахідливість, — адже не обов'язково казати:
«Я хочу з тобою познайомитися!!!», — є безліч можливостей зробити це
замасковано. Втім, дивіться, хлопці, не ловіть ґав — дівчатам може набриднути
шукати приводів для знайомства: не будьте безпорадними, мобілізуйте також і
свою фантазію! Але, звісно, головне не процес знайомства, а взаєморозуміння,
те, про що розмовлятимете потім, що вам обом цікаво, що єднатиме вас. Радимо це
і дівчатам, і хлопцям.
В Україні колись був звичай, за яким шлюбну пропозицію
роблять дівчата. Таке нерідко трапляється й тепер. У Бразилії також це є узвичаєним.
А от індіанки приносять своєму обранцеві горщик із кашею. Якщо з'їсть усю — готуйся
до весілля, не доїсть — значить, хоче подумати, відмовиться від частування —
шукай іншого. А як ви ставитеся до вияву
ніжних почуттів
у багатолюдних місцях? (Обговорення.)
Юнаки
та юнки найчастіше навіть не замислюються над тим, як слід поводитися, коли
навколо — багато людей, а поряд — той, кого кохаєш, і не можуть втриматися від
виявлення своїх почуттів, хоча етикет дозволяє у таких випадках лише дружній
поцілунок, який є зовнішнім виявом симпатії або, взагалі, умовністю.
Цілуємо
ручку. Були часи, коли вітаючися з жінкою, треба було неодмінно цілувати їй
руку. Є цей звичай застарілим, чи це прояв найвищої ґречності — кожен чоловік
вирішує для себе сам. Цікаво, як ви ставитеся до цього звичаю?
Джентльменові слід пам'ятати, що поцілувати
руку занадто палко, або, навпаки, недбало, або торкнутися губами руки лише
декількох дам, залишивши інших без уваги, — означає продемонструвати свою невихованість.
Мовою квітів
Чи знають наші хлопці, що,
даруючи коханій квіти, можна і без слів сказати дуже багато? Адже квіти мають
свою мову. Ще в Стародавньому Єгипті квітам надавали певних символічних
значень. Нині про це майже забули. Хоча всім відомо, що, скажімо,
червона троянда — символ
кохання,
незабудка — квітка
пам'яті.
Давайте запитаємо у наших
хлопців, які квіти вони подарували б своїй подружці та спробуймо розгадати їхню
символіку. (Хлопці називають квіти. Психолог пояснює кожну назву.)
Акація — платонічне
кохання
Анемона — вічна молодість
і краса
Барвінок — сумніви
Бузок — щастя
Плющ — прихильність
Волошки — радість і віра
Братки — приязнь
Хризантема — квітка осені
й печалі
Жоржина — краса
Фіалка — квітка молодих і
закоханих
Гвоздика — мужність та
хоробрість
Гіацинт — сум
Ірис — пристрасть
Калюжниця — зрада
Камелія — холодність і
байдужість
Конвалія — свідчить про згоду
і незабуття, квітка закоханих
Красоля — доброзичливість
Левкої — символізує
цнотливість, а також швидкоплинність життя й сподівань
Мімоза — ніжність
Нарцис — самовпевненість
Ромашка — здоров'я
Орхідея — пристрасне
кохання
Жовтий нарцис — весняне кохання
і заздрощі
Троянда — цариця квітів;
символізує велике кохання і водночас — швидкоплинність життя.
Перегляд
презентації «Мовою квітів про кохання».
Мить, зупинися! Щороку 10 червня молодь
Токіо вирушає до парку Мейя. Юнаки та дівчата не поспішаючи ходять парами. Та й навіщо
поспішати? Сьогодні для них час не існує — бо це так званий День без часу.
Молоді японці приносять у парк годинники: старі зужилі кишенькові, поламані будильники
і кидають їх у вогнище.
Що,
на вашу думку, символізує цей стародавній обряд спалення речей, які уособлюють
час? (Обмін думками.)
Так! Це — невмируще
кохання двох молодих людей, безмежне щастя закоханих, котрі, як відомо, «часу не
помічають».
Кохання
та зірки. Який, на вашу думку, зв'язок між цими поняттями? (Обговорення.)
Скільки хвилюючого
пов'язано із цим поняттям... Таємниче мерехтіння у безмежному просторі і двоє закоханих.
Але таїна полягає ще й у
взаємопов'язаності зірок і закоханих. Саме про цю одвічну гармонію йдеться у книжці
Сергія Олексійовича Вронського «Астрология: о браке й совместимости». Вона знадобиться
кожному: порадить тим, хто готується до шлюбу, допоможе налагодити подружні
стосунки тощо. У створенні сім'ї беруть участь двоє. І зберігати її також мають
обоє. Головне — постійно пам'ятати, що сім'я — велика цінність, яку важко зберегти
й дуже легко зруйнувати .
Він і Вона... Небо і зірки... Відлунав
весільний марш Мендельсона. Стихло
галасливе весілля. Настала чарівна тиша, у якій чутно лише дихання: Його та її.
Тепер та в майбутньому усе залежить від самих молодят, від їхнього
взаєморозуміння, від їхнього кохання, вірності та відданості. Подружнє життя —
велике мистецтво, якого слід навчатися ще до шлюбу, обираючи супутника на все
життя. Як стверджує автор цієї книжки, правильний вибір для одруження відіграє
дуже важливу роль, особливо нині, коли у різних країнах половина або дві
третини шлюбів закінчуються розлученням.
«Обирай
не лише підхожого партнера, а й підхожий день для одруження», — радить
автор книги і розповідає, як це зробити.
Який
вік, на вашу думку, є найкращим для вступу в шлюб?
Що ви вважаєте головним
для вибору партнера — душевні якості, кохання, матеріальний аспект, фізичну
красу?
Вибираючи друга чи
подругу, ви зробили б це на власний розсуд чи все ж таки порадилися б із батьками?
Чому ж люди створюють сім'ї?
(Це пояснюється і
природною потребою, і бажанням вирватися з-під батьківської опіки та змінити життя, і прагненням мати дітей, жити у
злагоді й взаєморозумінні.)
А що, на ваш погляд, є головним для сімейного життя?
Взаєморозуміння, кохання чи заможність?
Що необхідне для сімейного щастя?
Чи вважаєте ви за
необхідне пристосуватися до свого подружжя з огляду на його інтереси, бути поступливим?
Як ви ставитеся до дошлюбних інтимних стосунків? Осудливо? Допускаєте, — в разі, якщо йде до
одруження? Не надаєте значення?(Обмін думками.)
(Будьте мудрі)
Після одруження ви воліли
би мешкати окремо чи разом із батьками? Чому?
(Старшокласники
висловлюються.)
Як ви ставитеся до того,
що молоді сім'ї часто змушені жити під опікою батьків, матеріально залежати від
них? Чи не налаштована молодь на утриманство? Мовляв, ми одружимося, а решта,
тату й мамо, — то вже ваш клопіт!
Скільки б ви хотіли мати дітей? Чому?
За яких умов ви би
зважилися на народження дітей? (За достатніх статків чи не зважаючи ні на що?)
Хто, на вашу
думку, має бути лідером у сім'ї?
У будь-якій парі є лідер і той, кого він
веде. Сьогодні «лідерської» вдачі дедалі більше набувають жінки.
Як ви до цього ставитеся?
Чи згодні ви з тим, що жінка має завжди, незалежно від
сімейного стажу, принаджувати свого чоловіка? (Обговорення.)
(Мужчину завжди спокушає
жіночність. Можна сказати, що чоловіки люблять очима, тому дружина в потертому
халаті й стоптаних капцях, — це лише офіційна «супутниця життя», а от партнерку
він шукатиме поза родиною.)
Любі хлопці та дівчата! Ви
стоїте на порозі самостійного життя. Кожен з вас хоче бути щасливим у коханні,
у власній сім'ї. Щиро бажаю вам щастя, але пам'ятайте, що воно залежатиме і від
того, кого ви оберете своїм партнером, і особисто від вас самих.
ЛЕКТОРІЇ ДЛЯ
БАТЬКІВ, ВЧИТЕЛІВ
Психологічний
захист,
його
призначення та види
Бувають випадки, коли людина потрапляє у неприємну ситуацію, яка викликає стійке переживання
негативних емоцій - сум, гнів, сором тощо. Якщо сама людина не може змінити цю неприємну
ситуацію, то психіка починає захищатись від травмуючих емоційних переживань,
які заважають та пригнічують людину.
Даний психічний феномен був відкритий і описаний
Зиґмундом Фрейдом та його послідовницею донькою Анною Фрейд.
Психологічний захист - це
зазвичай неусвідомлюваний процес усунення або послаблення психікою людини
негативних, травмуючих або неприйнятних емоційних переживань.
Важливо, що психологічний захист поєднує в
собі протилежні наслідки для психіки людини:
позитивні, так як усуває
або послаблює напруження від негативних емоційних переживань, але і
негативні, бо не вирішує
самої проблеми, а часто ще й ускладнює її.
Відповідно до впливу на проблему особистості
психологічний захист поділяється на такі різновиди:
1) конструктивний - не
вирішуючи проблеми, хоча б не ускладнює її,
2)
деструктивний-ускладнення проблеми, погіршення ситуації для особистості,
причому останніх значно більше.
Надамо опис
типових механізмів психологічного захисту.
Конструктивні
механізми психологічного захисту
Компенсація - досягнення
людиною альтернативних успіхів у іншій сфері для збереження позитивної оцінки
себе ("... Не везе в навчанні, повезе в коханні").
Сублімація - переведення
неприйнятних емоцій і енергії у прийнятне, можливе русло (написання віршів
через нещасливе кохання, прибирання квартири при агресії тощо).
Існують також деструктивні механізми психологічного
захисту.
Деструктивні механізми психологічного захисту
Витіснення - штучне
забування людиною травмуючих спогадів через їх перехід у несвідоме.
Проекція - приписування
своїх негативних якостей іншим людям для самозаспокоєння (якщо людина
переконує, що навколо всі - брехуни, то вона сама часто говорить неправду).
Заміщення - перенесення
агресивних імпульсів на менш загрозливого об'єкта (начальник посварив підлеглого,
той, не маючи змоги відповісти тим же керівнику, сварить вдома дружину, та -
дітей, вони лупцюють домашніх тварин).
Регресія - повернення до
дитячих форм поведінки, "впадання в дитинство" (при сварці дорослих
вони "надуваються" і не розмовляють, пияцтво чоловіків чи гонки на
великій швидкості тощо),
Формування реакції -
захист від заборонених, неприйнятних імпульсів через думки чи поведінку зворотного
характеру (при надмірній показовій люб'язності людина приховує неприязнь і
навпаки),
Раціоналізація - наведення
для себе аргументації у випадку поразки (байка про лисицю, яка, не зумівши
дотягнутись до винограду, вирішила, що він зелений і несмачний),
Втеча - уникання
неприємних ситуацій, що асоціюються з попередніми невдачами. Основною функцією
психологічного захисту є "відмежування" сфери свідомості від
негативних, травмуючих особистість переживань. В широкому розумінні даний
термін використовують для позначення будь-якої поведінки, яка долає
психологічний дискомфорт, в результаті якого може сформуватися негативізм,
змінитися система міжособистісних стосунків тощо.
Підбиваючи підсумки, слід ще раз наголосити
на тому, що самосвідомість - не першочергова даність, притаманна людині, а продукт розвитку. При
цьому самосвідомість не має своєї окремої від особистості лінії розвитку, а
включається як сторона в процес її реального формування. В ході цього розвитку,
по мірі того, як людина набуває життєвий досвід, перед нею відкриваються все
нові сторони буття, здійснюється глибоке переосмислення життя.
Стрес –
складова частина нашого життя
У
своєму житті практично кожна людина відчуває стрес. Що ж таке стрес із наукової
точки зору? "Stress", в перекладі з англійської "тиск". Психологічний
словник тлумачить стрес як стан психічного напруження, який виникає внаслідок
дії різноманітних сильних подразників – стресорів.
Отже, стресори – екстремальні дії, що
призводять до розвитку небажаного функціонального стану – стресу. Проблеми, які
викликають стрес, різні але організм реагує стереотипно, однаковими біохімічними
змінами, мета яких - впоратися з подразниками.
У 1946 році Сельє почав систематично
використовувати термін «стрес» для загальної адаптаційної напруги. У своїй
праці «Теорія стресу» автор доводить, що стрес – це неспецифічна відповідь
організму на будь – яку вимогу.
Залежно від подразника, який діє на людину
, розрізняють два види стресу.
Дистрес – деструктивний, шкідливий стрес, дія
негативних емоцій у ситуації горя, нещастя, хвороби, що знижує опірність
організму до несприятливих чинників середовища, виснажує людину, заважає їй
мобілізуватися.
Евстрес (еустрес) – конструктивний.
Корисний стрес, дія позитивних емоцій, натхнення, творчого осяяння, кохання.
Стрес, фактично, відтворюється в мініатюрі
кілька разів на день, а повною мірою впродовж всього життєвого шляху. Важливим
в аспекті вивчення стресу є його циклічність (термін, запропонований Г.Сельє.
Стадія тривоги - це перша стадія, що виникає з
появою подразника, що викликає стрес.
Наявність такого подразника викликає ряд фізіологічних
змін: у людини частішає подих, піднімається тиск, прискорюється серцебиття. Змінюються
і психічні функції: вся увага концентрується на подразнику, виявляється підвищений
особистісний контроль ситуації.
Тривалість першої стадії може бути різною.
Одна людина «заводиться» потягом 2-3 хвилин, а іншої внутрішнє напруження накопичується
протягом декількох днів, тижнів або місяців. Її змінює стадія опору (стадія
резистентності), коли ми навчаємося справлятися
із завданнями.
Стадія опору настає у випадку, якщо стрес -
фактор продовжує діяти. Тоді організм захищається від стресу, витрачаючи „резервний”
запас сил, з максимальним навантаженням на всі системи організму. У людини на
цій стадії активізується розумова та м'язова діяльність, мобілізується воля та
бажання подолати незвичні обставини або надзвичайну ситуацію. На цій стадії
«стихія» деструктивного стресу руйнівно діє на людську психіку, відбувається
повна або часткова втрата свідомого самоконтролю. Якщо ж дія стресору на цій
стадії припиняється або стає малої сили, зміни, які він викликав, поступово
нормалізуються. Друга
стадія, так як і перша за своєю тривалістю суто індивідуальна – від декількох хвилин
і годин до декількох днів і тижнів.
Наступна стадія - стадія виснаження. Якщо подразник
продовжує діяти, то відбувається зменшення можливостей протистояння стресові, тому
що виснажуються резерви людини. Знижується загальна опірність організму.
Наше життя багате стресами. Інша річ, що ми
по-різному реагуємо на них. Одні легко долають певну стресову ситуацію, а інші
– ні. Під час стресу можна реагувати адекватно й неадекватно, активно й пасивно. Якщо активне реагування спрямоване на
усунення екстремального чинника, то пасивне – на його перечікування. Під час
критичних ситуацій людина може в одних випадках прискорювати свою діяльність. В
інших. навпаки, стати пасивним спостерігачем. На нашу думку, той самий стресор може
стати для однієї людини поштовхом для самореалізації, а іншу загнати в сильні
негативні переживання.
Багато залежить від індивідуальних рис
особистості, темпераменту, мотивації. Усіх людей умовно можна поділити на дві
групи.
До першої належать ті, хто погано переносить
галас, поспіх, тобто головним стрес-чинником для них є надмірні подразники.
Це так звані «черепахи»,
які не можуть ефективнот працювати, якщо поруч хтось є, якщо на результати їхньої
праці дуже чекають чи мають їх оцінювати. «Черепахи» віддають перевагу спокою,
тиші, прагнуть працювати на самоті.
Друга група – «скакові коні», навпаки,
погано реагують на брак подразників, монотонну діяльність, обмеження в контактах.
Цих людей дратує тиша, вони люблять працювати з увімкненим телевізором. Якщо на
виконання завдання лишається мало часу, вони краще концентрують увагу, швидше
діють.
Фізіологи знають, що слабкі подразники збуджують
життєдіяльність, середні посилюють її, сильні – гальмують, а дуже сильні –
паралізують.
Усе залежить від індивідуальних рис
особистості. Стрес вимагає напруження захисних сил, мобілізації внутрішніх
ресурсів організму, щоб енергетично забезпечити вирішення нових завдань,
допомагає пристосуватися до нових умов життя, впливає на працездатність,
творчість, навчає нас долати перешкоди на життєвому шляху, і ставати
впевненішим в собі.
Стрес дає змогу людині, яка перебуває в
небезпеці, бігти швидше, стрибати вище, кричати голосніше. Стрес може пробудити
прихований потенціал людини, примножити сили та розумові здібності. Але якщо напруження
є постійним, це призводить до серйозних порушень у функціонуванні внутрішніх
органів. Накопичуючись, гормони запускають такі психічні функції, як гнів. За
деякий час агресію змінює розчарування, невдоволення. Усе це призводить до депресії.
Найнебезпечніша стадія – хронічний стрес, який переходить у хворобу.
Стрес – складова частина життя і в помірних
дозах він надає життю смак і аромат, як писав Г. Сельє.
Агресивна
дитина
Кількість повідомлень про жорстокість та агресивність
у ЗМІ, власний досвід кожного із нас дає підстави стверджувати, що людське
насилля набуло нечуваних масштабів. Жорстокі фільми, мультфільми зі сценами
насилля, комп’ютерні ігри – усе це реалії нашого соціального середовища.
Майже в кожному класі зустрічається хоча б
одна дитина з ознаками агресивної поведінки. Вона обзиває, б’є дітей, грубо
висловлюється. Одним словом, стає загрозою в колективі.
Отже, насамперед визначимо,що ж розуміють
під поняттям агресія.
Агресія - це руйнівне поводження, що суперечить
нормам моралі та етики і правилам взаємодії людей у суспільстві, спричиняє
фізичну шкоду або викликає психічний дискомфорт у об’єктів нападу. Коротше
кажучи, агресія – це
будь – яка поведінка, що
містить погрозу чи завдає моральної та матеріальної шкоди іншим. Агресивні дії
можуть виступати як в якості засобу досягнення мети, так і як спосіб психічної розрядки.
Кожна особистість повинна мати певний ступінь агресивності. Відсутність її
приводить до пасивності, конформності. А
надмірний розвиток її провокує конфліктність.
У психології розрізняють 8 видів агресивних реакцій:
- Фізична агресія –
використання фізичної сили проти іншої особи
- Вербальна агресія –
вираження негативних почуттів як через форму (кричить, верещить), так і через
зміст словесних відповідей (погрози і залякування та ін.)
- Непряма агресія –
агресія, обхідним шляхом спрямована на іншу особу або ні на кого конкретно не
спрямована.
- Роздратування –
готовність до прояву негативних почуттів при найменшому збудженні ( це запальність,
брутальність).
- Негативізм – опозиційна
манера поводження від пасивного опору до активної боротьби.
- Образа – заздрість і ненависть
до оточуючих за дійсні або вигадані дії.
- Підозрілість – у
діапазоні від недовіри й обережності стосовно людей до переконання в тому, що
інші люди планують шкоду і приносять її.
- Почуття провини –
виражає можливе переконання суб’єкта, що він є поганою людиною, що приносить
усім зло.
Вияви агресії у людей дуже різноманітні. ЇЇ
можна описати, використовуючи три основні шкали:
фізична – вербальна,
активна – пасивна, пряма – непряма.
Їх комбінації діють у 8 можливих категоріях,
у рамках яких і відбувається більшість агресивних дій.
Враховуючи ці категорії, психологи виділяють
4 типи агресивних дітей.
1. Дитина, схильна до
фізичної агресії. Вона активна, любить ризик, прагне до загального визнання.
Має організаторські здібності. Лідер у колективі, але водночас схильна до
садизму, у неї немає самоконтролю, вона імпульсивна, для неї не існує моральних
обмежень. Таку дитину видно відразу, її агресія явна і відкрита.
2. Дитина, схильна до
прояву вербальної агресії. Доведено, що ці діти психологічно неврівноважені, у них
спостерігаються підвищена тривожність, невпевненість, вразливість, нерідкі
депресивні стани, відзначається недостатня працездатність. Цей тип більше
«закритий» для навколишніх, але скільки страждань може принести така дитина близьким
— не фізичним, але словесним (вербальним) впливом.
Такі діти добре влучають у ціль — у
найболючіші точки однолітків. Від таких дітей дуже страждають ті, хто має
фізичні недоліки, ослаблене здоров’я, відрізняються боязкістю, сором’язливістю,
невпевнені в собі. Перепадає кілька уїдливих словечок від «агресорів» і
дорослим.
3. Дитина, схильна до
прояву непрямої агресії. Ці діти надмірно імпульсивні, їх відрізняють примітивні
потяги, прагнення до негайного задоволення своїх бажань. З одного боку, вони схильні
до ризику, з іншого — чутливі, м’які, поступливі. Дуже болісно реагують на
критику. «Жало» таких дітей діє не прямо, а через об’єкт або суб’єкт, а сам «агресор» спостерігає, як
будуть розвиватися події далі. Це — агресія «тишком нишком», за принципом:
«Завести на сварку або бійку й подивитися, що буде».
4. Діти-«негативісти». Цей
тип властивий здебільшого підліткам, які вже мають достатній соціальний досвід,
щоб обмірковувати кожне слово й кожну дію. Рідко зустрічається серед дітей молодшого
шкільного віку. Такі діти все приймають у штики, критика для них — особиста
образа. Але водночас вони розважливо обмірковують кожен крок, щоб зробити у відповідь усе «гостріше» і
«крутіше», вважаючи, що жалість і співчуття — це для слабких.
Будь
– яка агресивність дитини – це насамперед відображення внутрішнього
неблагополуччя, невміння адекватно реагувати на події, що відбуваються навколо
неї. Дитина при цьому почувається нікому непотрібною. От вона і шукає способів
привернути увагу дорослих і однолітків.
Агресивна дитина сприймає світ як ворожий і намагається
захистити себе, завоювати своє місце під сонцем. Вона не знає як інакше можна
боротися за виживання в цьому світі. Такі діти не можуть самі оцінити свою агресивність.
Їм здається, що увесь світ хоче їх скривдити. І виходить замкнене коло: агресивні
діти бояться і ненавидять навколишніх, а ті , у свою чергу, бояться їх.
Агресивні діти потребують розуміння та підтримки
дорослих, в першу чергу батьків. І якщо ми, дорослі, надамо їм можливість
вибору способів поведінки, то наше спілкування з ними стане ефективнішим. Ніщо
не може замінити живого спілкування між батьками і дітьми.
Я хочу запропонувати кілька загальних порад
для вас, шановні батьки.
Пам’ятка
батькам
1. Спілкуватися з дітьми
не менше 3-4 годин на добу
Під час суспільно корисної
праці (до 1год)
Під час спільного
спілкування з природою (до 1год)
під час години сімейного
читання ( до 30 хвилин)
під час ігор і занять
спортом (до 1-2 год на день)
2. Ніколи не починайте
розмову в люті, роздратуванні.
3. Ніколи не відповідайте
агресією на агресивну поведінку своєї дитини.
4. Пам’ятайте ! Виховання
– це робота, яка обов’язково має бути приємною.
5. Відома американська
журналістка і письменниця Ерма Бомбек дуже влучно висловилась: «Дитина
найбільше потребує вашої любові саме тоді, коли найменше на неї заслуговує».
Психологи радять, для того щоб ваша дитина
була щасливою, її потрібно 8 раз на день поцілувати і обійняти, незалежно від
того чи їй 6 років чи 16.
Бажаю щастя, миру, злагоди і благополуччя
вашим сім’ям.
Серед старшокласників і
батьків розповсюджувалися листівки про шкідливий вплив на організм
тютюнопаління.
Сучасна мода – здоров’я.
Бути здоровим – модно, стильно, красиво!
ЖИТИ ЧИ
ПАЛИТИ?
Правда про куріння
-Щороку тютюн забирає життя 5 млн.
людей;
-кожні 10 с на планеті вмирає один
запеклий курець;
-у світі 90% смертей від раку
легенів,
75% - від хронічного бронхіту,
25% - від ішемічної хвороби серця
обумовлені палінням;
-курці потрапляють до лікарень удвічі
частіше від некурців;
-цигарка містить більше 4000 хімічних
речовин;
-цигарковий дим містить СО, той самий
отруйний газ,
який є в автомобільних вихлопах;
-куріння змінює колір зубів і
викликає неприємний запах з рота;
-у дівчат, що курять, більша
вірогідність виростання на обличчі зайвого волосся;
-у курців у 10 разів більше зморшок,
ніж у тих, хто не палить
Підсумок
Тижня психології
З 25 по 29 січня 2021 року в закладі було
проведено Тиждень психології.
У понеділок 25 січня у фойє на першому
поверсі всіх запросила в гості країна Психоландія. Її чарівні будиночки, де
мешкають Сприймання, Увага, Відчуття, Пам’ять, Мислення, Уява, Емоції та Воля гостинно відкрили
двері перед усіма здобувачами освіти та дошкільнятами. Тому протягом тижня здобувачі освіти 1 – 6 класів переглянули
презентацію «Подорож до країни Психоландії», а 7 – 11 класів – «Психологія –
наука про душу».
Інформаційно-пізнавальний вісник «Шкільний
психолог» нагадав про типи темпераменту, розповів про розміри особистої
просторової території людини, містив Поради батькам першокласників та повідав
про Шляхи послаблення стресу.
Усі бажаючі могли пройти комп’ютерну діагностику на базі комп’ютерного класу (індивідуально-психологічні особливості,
схильність до професійної діяльності, коефіцієнт інтелекту).
У бібліотеці діяла виставка психологічної
літератури, притчі, мудрі висловлювання відомих людей про людину і людські
стосунки.
Відбулося відкриття галереї «Позитив», де
представлені малюнки здобувачів освіти різних вікових категорій.
У вівторок 26 січня стало розквітати «Дерево
бажань».
Розпочала роботу Пошта довіри «Лист
психологу».
Лекторій для батьків інформував про
Психологічний захист, його призначення та види.
Цікаво та захоплююче пройшли години
спілкування зі здобувачами освіти 9—11 класів «Від кохання до сім’ї».
Гра «Мій настрій» захопила здобувачів освіти
1 та 2 класів.
Розпочалося анкетування серед здобувачів
освіти 5—11 класів «Визначення сили волі», «Наскільки Ви рішучі», «Наскільки
багата Ваша уява»; опитування «Обери свій колір». А опитування «Якби я був
директором…» розкрило приховані та явні бажання здобувачів освіти й дуже
актуальні пропозиції щодо покращення освітнього процесу.
День творчості в середу 27.01. зачарував
виставкою дитячих малюнків «Щастя очима дітей».
Інтелектуальні конкурси серед здобувачів
освіти 3 та 4 класів показали високий рівень розвитку психологічних процесів у
дітей.
З педагогами проведено тренінгове заняття
«Самовдосконалення».
У четвер 28 січня проведена акція «За
здоровий спосіб життя», виставка дитячих малюнків і плакатів переконували всіх
про шкідливість паління.
П’ятниця
29 січня підвела підсумок Тижня психології. Веселі ігри на перервах,
розвивальні заняття «Світ емоцій» (5-11 класи), заняття з елементами тренінгу
«Умій дружити» (5-6 класи), усміхнена Веселка настрою квітла усіма барвами. Переможці Тижня та активні учасники
були нагороджені Грамотами та смачними призами.
Немає коментарів:
Дописати коментар