Як зробити спілкування з дитиною доброзичливим
Пам'ятка для батьків
·
Визначте те, що вас
дратує в дитині. Поміркуйте, чи не пов'язано це з аналогічними якостями або
рисами характеру у вас та ваших близьких. Тому якщо хочете змінити дитину —
почніть із себе.
·
Спробуйте порахувати
до десяти перш ніж сказати дитині образливі слова. Це дасть змогу витримати
паузу та поміркувати над тим, як можна «м'якіше» висловити те, що вам не
подобається в її поведінці. Адже зауваження слід робити так, щоб дитина їх
справді почула. Інакше вона може «закритися» від образи, чекаючи вдалої нагоди,
щоб відповісти вам тим самим. Наприклад, звертання до дитини «Ти, ледарю, сідай
робити уроки» можна перефразувати так: «Давай сплануємо твій час: через п'ять
хвилин ти сідаєш робити домашнє завдання, а через годину виконаєш його і підеш
гуляти».
·
Уникайте висловів на
кшталт: «Завжди ти такий, завжди все неправильно робиш», «Ти невиправний!». Це
прямі вказівки дитині бути саме такою — вони не залишають їй простору, щоб
поліпшити поведінку.
·
Пам'ятайте, що навчати
дитину будь-чого найліпше на власному прикладі і щирих, довірливих взаєминах. У
такому разі в дитини буде можливість сказати «так» вашому вихованню.
·
Пам'ятайте, що
образливі слова, звернені до дитини, залишаються жити в ній: її тілі,
свідомості та проявляються у згаслому погляді, невпевненості, мстивості,
фізичній напруженості, хворобах, манері поведінки тощо.
Підтримуємо дитину, яка переживає посттравматичний стрес
Поради для батьків
·
Подбайте, аби дитина
перебувала в теплі та безпеці, подалі від шуму та значного скупчення людей.
·
Частіше обнімайте та
притуляйте дитину до себе.
·
Говоріть із дитиною
спокійним і ласкавим голосом.
·
Приділяйте дитині
якомога більше часу та уваги.
·
Постійно нагадуйте
дитині, що вона в безпеці.
·
Поясніть дитині, що
вона не винна в тому, що сталося.
·
Намагайтеся не
розлучати дитину з тими, хто піклується про неї — із братами, сестрами,
близькими.
·
Дотримуйтеся звичного
режиму життєдіяльності дитини.
·
Відповідайте на
запитання дитини про події, що відбулися, простими словами, без подробиць, що
можуть її налякати.
·
Дозволяйте дитині бути
поруч із вами, якщо їй страшно.
·
Будьте терплячими,
якщо дитина повертається до поведінки, яка властива дітям молодшого віку.
·
Створюйте умови для
ігор та відпочинку дитини.
·
Допоможіть дитині
займатися звичними для неї справами.
·
Поясніть дитині, що
сталося і що відбувається в цей момент.
·
Дозвольте дитині
сумувати, не чекайте, що вона виявиться сильною.
·
Вислуховуйте думки і
страхи дитини без осуду.
·
Чітко визначте для
дитини правила поведінки.
·
Запитайте дитину, що
її турбує, чого вона боїться, підтримуйте її, обговоріть, як поводитися, щоб
бути в безпеці.
·
Заохочуйте прагнення
дитини бути корисною оточенню, надавайте їй таку можливість.
·
Намагайтеся убезпечити
дитину від трагічних сцен або розповідей очевидців, від розпитування сторонніми
про травмуючі події тощо.
Як безпечно пережити
воєнний час?
Війна є важким випробуванням для кожного з
нас. У цей лихоліття нас постійно переслідують стреси, тривога, втома, почуття
нетерпіння. Ми іноді відчуваємо, що сили покинули нас і це може вплинути на
наше навчання, роботу та життя вдома. На цій сторінці ви дізнаєтесь кілька
правил, які допоможуть вам успішно подолати цю стресову ситуацію. Ці правила,
звичайно, не в змозі змінити політичну реальність, але вони можуть змінити ваше
життя і допомогти вам спокійно пережити воєнний час чи інші не менш стресові
ситуації. Дотримуючись цих нескладних правил, ви станете спокійнішим і
сильнішим за духом і тілом.
Дотримуйтесь заведеного порядку
життя - Звичайне розмірене життя створює острівець безпеки в океані небезпек і
бур. Зберігаючи заведений розпорядок дня, ви демонструєте собі та оточуючим, що
ви сильні та життєздатні. При цьому ви заявляєте, що продовжуєте жити і сподіватися
попри все.
Дотримуйтесь режиму здорового харчування,
займайтеся спортом та висипайтеся – У здоровому тілі – здоровий дух. Слідкуйте
за своїм здоров'ям, і це допоможе вам успішно пережити лихоліття, не долаючи
додаткових проблем.
Виконуйте вправи на розслаблення –
Щоденні вправи на розслаблення допоможуть вам подолати стрес і потяг
повсякденного життя. Чим регулярніше ви їх робите, тим краще навчитеся
розслаблятися і підтримувати природний баланс в організмі. Все це безпосередньо
впливає на настрій і душевний спокій. Спробуйте вправлятися кілька хвилин
один-два рази на день.
Говоріть про свої почуття з
близькими людьми – Почуття подібні до килимів – і ті, й інші потребують догляду
та періодичного провітрювання. Якщо ви поділитеся своїми почуттями та
переживаннями, то ви знімете з себе їхній тягар і подивіться на них по-новому.
Більше того, ви можете з подивом виявити, що й інші люди відчувають те саме, що
й ви.
Допомагайте іншим – це можуть бути
батьки, діти або друзі, яким потрібно трохи участі чи підтримки. Ви також
можете зайнятися добровольчою діяльністю в організації, яка вам подобається.
Допомагаючи людям, що оточують вас, ви відчуєте себе набагато краще. Крім того,
ви зможете довести собі, що у вас достатньо сил для того, щоб самому впоратися
із ситуацією та надати допомогу іншим.
Виділіть час для улюблених занять –
Щодня виділяйте час на те, що ви любите: заняття спортом чи мистецтвом, музика,
читання, походи та багато іншого. Це допоможе вам відволіктися від важкої
реальності і пам'ятати про те, що навіть у важкі часи можна знайти оазис, який
зробить життя кращим.
Рекомендації батькам
щодо профілактики
посттравматичних стресових розладів у дітей
(за матеріалами книги
Соціально-педагогічна та психологічна робота з дітьми у конфліктний та постконфліктний
період : [метод. рек.] / авт. кол.: Н. П. Бочкор, Є. В. Дубровська, О.
В.Залеська та ін. ; [упор.: Н. В. Лунченко, Л. Л. Сідєльнік]. – К. : МЖПЦ «Ла
Страда-Україна», 2014. – 84 с.)
Саме підтримка, яку надають дитині протягом і після неприємних або
травматичних подій батьки, родичі та дорослі друзі сім’ї, є вирішальним
чинником у подоланні негативних наслідків травматичного стресу в дітей.
Прислухаючись до того, що відбувається, батьки можуть знайти шляхи допомогти
дитині впоратися зі своїми почуттями.
Якщо батьки можуть бути разом з дітьми, дітям набагато легше. Дорослі, які
можуть говорити з дітьми про події і сприймати їх почуття, допомагають дітям
пережити травматичний стрес з меншими втратами.
Загальні рекомендації
для батьків, які живуть на кризових територіях у стані соціальної та політичної
напруги:
Потурбуємось про тіло:
1.
намагайтесь якомога менше змінювати звичний ритм життя дитини;
2.
побільше сну, відпочинку, позитивних вражень;
3.
організуйте можливість дитині для «розрядки» напруги – заняття спортом,
танцями, рухливі ігри;
4.
харчування – може бути частим і маленькими порціями, не примушуйте дитину
їсти, якщо вона не має апетиту. Харчування може бути легким і корисним (фрукти,
овочі, соки);
5.
дитині (і вам також) необхідно побільше пити (вода, солодкий чай,
6.
не відмовляйте дитині у солодкому. Неміцний чай із цукром, цукерка, чашка
какао викликають позитивні емоції, почуття безпеки та стимулюють роботу мозку;
7.
не бійтесь зайвий раз обійняти, погладити дитину, потримати її за руку,
зробити масаж або покласти руку на плече. Позитивні тілесні контакти дуже
корисні для зняття напруги;
8.
теплий душ або ванна також допоможуть зняти зайву напругу.
Потурбуємось про емоційну стабільність:
• не потрібно без особливих причин
водити дитину в місця масового скупчення людей. Це може підвищити її тривогу.
При відвідуванні таких місць необхідна обов’язкова присутність поруч СПОКІЙНОГО
дорослого. Поясніть дитині, куди і навіщо ви йдете;
• не варто дозволяти дитині на
самоті дивитися телевізійні новини. Взагалі, чим менше теленовин із місць
страшних подій побачить дитина, тим краще. У будь-якому разі, навіть якщо
ваша дитина – підліток, вона потребує пояснення вашого ставлення до подій;
• створіть атмосферу безпеки
(обіймайте дитину якомога частіше, розмовляйте з нею, приймайте участь в її
іграх);
• подивіться разом з дитиною
«хороші» фотографії – це дозволить звернутися до приємних образів з минулого,
послабить неприємні спогади;
• читайте книжки – оповідання і
казки, де описуються сюжети подолання страху героями;
• якщо дитина відчуває тривогу або
страх, ви можете забезпечити для неї свою спокійну присутність, ненав’язливий
фізичний контакт (обійняти, взяти за руку), тепло ( укрити, дати теплий чай).
Важливо говорити, що ви – поруч, що все добре, вона у безпеці;
• якщо дитина особливо «не
слухається», виявляє надмірну активність, з незрозумілих причин кричить або
сміється, – постарайтеся не відповідати агресивно. Можливо, рухова активність
допомагає дитині впоратися зі стресом. «Супроводжуйте» її в русі (будьте
поруч), намагаючись поступово знижувати темп. Можна спробувати ввести рамки –
запропонувати рухливу гру «за правилами». Або переключити на активність, де є
правила (бігати наввипередки, «битися» подушками, м’яти і рвати папір і ін.);
• дитині можуть снитися кошмарні
сновидіння. Підтримайте її, вислухайте і заспокойте, переконайте, що в цьому
немає нічого страшного;
• дайте дитині зрозуміти: ви всерйоз
ставитеся до її переживань і ви знали інших дітей, які теж через це пройшли («Я
знаю одного сміливого хлопчика, з яким теж таке трапилося»);
• поговоріть з дитиною про ті
почуття, яких вона зазнала або відчуває. Ви можете сказати, що багато людей
відчували тривогу, страх, гнів, безпорадність. І що ці почуття – нормальні.
Розмову про почуття можна супроводжувати малюванням на вільну тему або
ліпленням. А потім обговорити – що намальовано, що це означає, яким буде
розвиток сюжету, як далі житиме персонаж, як йому допомогти і т.п.;
• зведіть розмову про подію з опису
деталей на почуття.
Подбаємо про осмислення
подій:
• Будь-яка, навіть маленька дитина,
потребує пояснення того, що відбувається. Для неї важливо знати, чому батьки
тривожаться, сердяться, горюють. Що відбувається в сім’ї, в місті. Постарайтеся
пояснити це коротко (4–5 фраз) і спокійно.
• Розмовляйте з дитиною про події,
що відбулися, стільки, скільки їй потрібно. Не варто говорити: «Тобі це не
зрозуміти», «Зрозумієш, коли виростеш», «Я не можу тобі пояснити». Завжди є що
сказати. Постарайтеся, щоб ваші фрази були зрозумілими і не лякали
дитину.
• У будь-якій розмові про події, що
відбулися, необхідно час від часу нагадувати дитині, що зараз ситуація більш
стабільна, що дорослі знають (або вирішують), що робити. Що дитині є на кого
покластися, поруч є дорослі турботливі люди.
• Також можна сказати, що зараз
багато фахівців думають про те, як допомогти людям у переживанні складних
почуттів. Що багато людей – разом. І навіть у найскладнішій ситуації є ті, хто
зможуть допомогти дитині.
• Не можна дозволяти дитині стати
тираном. Тому не виконуйте будь-які її бажання з почуття жалю.
Особлива важливість гри:
• зараз, як ніколи, для дитини
важливо АКТИВНО ГРАТИСЯ. Можливо, дитина буде будувати барикади, грати в
«Війну», «бендерівці» і «майданівців», військових. Інсценувати бійки,
стрілянину, поранення, смерті. Ці ігри можуть спричинити безлад в вашій
квартирі, але допоможуть знизити напругу дитині;
• вагому роль можуть зіграти ігри на
відреагування агресії. Дитина може «озброюватися», нападати або захищатися,
бути пораненою або «убитою» в грі. Усе це є нормальним способом дитини
впоратися зі стресом. Можна запропонувати дитині «битву» подушками, повітряними
кульками та ін. Також добре м’яти тісто, глину, пластилін і ліпити фігурки;
• заохочуйте ігри дитини з піском,
водою, глиною (допоможіть їй винести назовні свої переживання у формі образів);
• велику роль серед ігор можуть
зайняти ігри «в лікарню». Це також є нормальним і сприяє подоланню
стресу.
Реагування дитини на травматичний стрес
зазвичай нормалізується протягом місяця. Робота психіки над травматичним
стресом позитивно завершується, не переходячи у формування посттравматичного
стресового розладу. ЯКЩО РЕАКЦІЇ ДИТИНИ, НА ВАШУ ДУМКУ, є надмірними або
незрозумілими ВАМ, якщо ІГРИ АБО СИМПТОМИ повторюються БЕЗ ОСОБЛИВИХ ЗМІН, ЯКЩО
ВИ турбуєтесь – зверніться за консультацією до психолога або
психотерапевта.
Практичний психолог
Яновська В.М.
Якщо дитина опинилась в ситуації, що в її
сприйнятті (і/чи в реальності) є вкрай небезпечною, близьким дорослим в
найближчий час необхідно надати таку допомогу дитині:
1. Відвести дитину з місця події та створити для неї максимально
комфортне і безпечне середовище: зігріти (теплий одяг, ковдра, грілка тощо),
дати теплий солодкий чай (якщо можливо, з лимоном), створити тишу, вимкнути
яскраве світло. Говорити із дитиною спокійним голосом, запевняючи, що ви
поруч, все гаразд і дитина в безпеці, що «все минулося».
2. Пояснити дитині, що трапилась дуже неприємна подія. Якщо в дитини
є поранення, слід пояснити, що саме трапилось і запевнити в тому, що буде
надана необхідна лікарська допомога. Впевняти, що ви поруч і знаєте, що
слід робити в такій ситуації.
3. Слід просити дитину описати кімнату або інше місце, де вона зараз
знаходиться. Запитати, чи вона вже зігрілась, чи теплий чай. Називати дитину по
імені, називати інших близьких людей, які є поруч («подивися, тут є твій тато,
твоя бабуся, вони поруч, все гаразд»). Намагатися дивитися дитині в очі,
тримати за руку або легенько обіймати. Якщо дитина не опирається,
обійняти її та робити «колихальні» рухи (як колишуть малу дитину).
4. Через деякий час дитина може почати тремтіти або рухатись, махати
руками, кричати, бігати, плакати. Таке збудження є нормальним через деякий
короткий період (від декількох хвилин до декількох годин) після травмуючої
події. У цей період важливо не докоряти дитині і не стримувати її, а
супроводжувати, тим самим дати змогу для розряду негативної енергії, що
накопичилася під час травматичного стресу. Варто бути уважними, бо в цей
час дитина може не контролювати себе і наражатися на небезпеку.
5. Слід дозволяти дитині плакати і виражати сильні почуття, проте
запевняти, що все буде гаразд («так, ти сильно налякався/налякаляся, проте все
буде добре»). Важливо надати дитині якомога більше підтримки, проте говорити
небагато і простими словами: «Я поряд», «Все буде добре», «Ти в безпеці», «Мама
вже їде до тебе» тощо. Також можна говорити дитині, що вона сильна і в неї все
вийде.
6. У наступні за травматичними подіями дні дитина може потребувати
підвищеної уваги та спокою. Вірогідно, вона буде дратівливою, вимогливою,
нестриманою. Або, навпаки, здаватися боязкою та ховатися. Вона може злитися на
вас або на себе. Або робити вигляд, що «нічого не сталося». Можуть
спостерігатися порушення сну (утруднення засинання, нічні пробудження, кошмарні
сновидіння). Можуть спостерігатися одноманітні рухи або дії, повторюватися
малюнки або ігри (в тій чи іншій мірі пов’язані із пережитою подією). У
цей період важливо заспокоювати дитину, перемежовувати розмови про подію, що
трапилася, іншими розмовами або іншою діяльністю, що має бути приємною.
7. Щодо почуття страху, то важливо запевняти дитину в тому, що
боятися – це природно. Що сміливі люди – також бояться. Проте їм вдається
впоратися із власним страхом. І що дитина також смілива, сильна і обов’язково
впорається.
8. Через деякий час дитина захоче зрозуміти сенс того, що відбулося.
Можуть виникнути питання захищеності, справедливості, провини – чиєїсь і
власної. Не залишайте дитину на самоті. Якщо почуття власної провини досить
сильні або виникають питання про відсутність сенсу життя після травми, – це
привід звернутися до психотерапевта. Дитину необхідно зорієнтувати в тих діях,
що мають відбутися (лікування, процедури, похорон тощо). Важливо, щоб
дитину підтримувала близька доросла людина, яка сама не є постраждалою.
9. У цей час дитина потребує розмов і відповідей на запитання. Також
доцільними будуть спільні ігри, малювання, ліплення, прогулянки. Питання, які
ставитиме дорослий щодо смислу гри або малюнка, допоможуть їй зорієнтуватися в
тому, що сталося, та знайти нові смисли.
10. Дитина може гратися в одну і ту саму гру. Можливо, ця гра якимось чином
буде пов’язана з травмуючою подією. Дитина в такий спосіб хоче опанувати
ситуацію і, можливо, вийти з неї в кращий спосіб. Буде добре, якщо ви
допоможете їй у цьому.
Важливо:
1.
Заручитися підтримкою близьких і рідних. Важливо, щоб в оточенні дитини
були люди, що не постраждали.
2.
Намагатися зберегти режим дитини, забезпечити нормальний сон та харчування,
достатність пиття, оберігати дитину від додаткових стресів.
3.
Менше таємниць і натяків (вони ще більш лякають дитину).
4.
Відповідати на запитання дитини поступово і доступно. На одне запитання –
одна відповідь. Коли дитина її опанує, вона зможе поставити наступне питання.
5.
Підтримувати надію на краще.
6.
Бути готовими до «нечемної», «дивної», «агресивної» поведінки дитини.
7.
НЕ казати: «забудь це», «викинь з голови» – це прямий шлях до формування
постстресових розладів.
8.
Не залишати дитину наодинці із своїми переживаннями, проте і не докучати
їй.
9.
Ні в якому разі не соромити дитину і не винуватити в тому, що сталося або в
поведінці після травмуючої події.
• Бути готовими раз за разом обговорювати ті самі речі.
10. Заручитися самим надією
на те, що травму можливо пережити.
11. Пам’ятати, що частині
дітей з різних причин не вдається упоратися із наслідками травматичного
стресу самостійно, і вони потребують професійної допомоги.
12. У разі ВАШОГО ХВИЛЮВАННЯ
за стан дитини або тривалості незвичної поведінки дитини БІЛЬШЕ МІСЯЦЯ –
ЗВЕРНУТИСЯ по допомогу ДО ПСИХОЛОГА або ПСИХОТЕРАПЕВТА.
9 фраз, які не можна говорити дітям про
війну
Зброя для дитини зі здоровою психікою - не
спосіб вбивати, на знак героїв.
Тати та мами зараз частіше ламають
голову не над тим, як говорити з дитиною "про ЦЕ", а як говорити про
АТО.
Психотерапевти Роксана Ящук та Олена
Ляшенко радять відповідати на всі запитання. Але важливо не сказати зайвого!
Так що не варто репетирувати, як говорити - краще вивчити назубок, чого дитині
не можна чути, в якому настрої ви не були б.
"Ти ще малий про таке думати. Не
твого розуму справа"
Заборони лише посилюють відчуття
тривоги та невизначеності.
"Тату можуть убити на війні. Твій
тато там, де небезпечно"
Хоч би як ви самі хвилювалися,
дитина повинна відчувати впевненість, що для її сім'ї все завершиться
благополучно. Інакше в нього зникне відчуття безпеки світу, а у віці до 10
років такі переживання болючі і закладають на майбутнє такі риси характеру, як
недовіра до оточуючих, песимізм.
"Виростеш - теж воюватимеш"
Хоч би яких політичних поглядів ви
дотримувалися, дитину треба готувати до мирного життя, а не до битв. Це питання
навіть не моралі, а душевного здоров'я. "Захищати людей у
майбутньому" - формулювання, яке допомагає дитині рости сильним та
сміливим. "Воювати, мстити" і т. д. - плани, які руйнівно діють на
незміцнілу психіку.
"Ми повинні боротися, щоб перемогти
всіх ворогів"
Війну не можна представляти дитині у
спосіб вирішення конфлікту. Не варто будувати фрази так, щоб дитина думала, що
її близькі підтримують війну або вітали її початок.
"Тебе я ніколи не пущу на
війну!"
Протилежна помилка: дитина, яка
заявляє, що піде боротися, як тато, або всіх звільнить "від поганих",
не повинна стикатися із засудженням, глузуванням, заборонами. Інакше він,
особливо хлопчик, переживатиме, що "стане дезертиром, боягузом, бо мама
надто боїться за нього". Найкраще підтримати його намір стати захисником.
А потім пояснити, що до такої ролі треба готуватися: наприклад, робити зарядку
та бігати, щоб стати сильнішим. Рятувати, але поки що пташенят, кошенят, щенят,
а не людей. Важливо також наголосити, що воєнні дії скоро закінчаться, але він
може застосовувати свої вміння у мирному житті.
"Наш ворог - така країна, люди такої
національності"
Не можна прищеплювати страх,
підозрілість чи ненависть до цілої країни, народу. Знову ж таки, крім моральної
сторони питання, це може викликати розщеплення у свідомості у дитини, яка має
друзів різних національностей, родичів, улюблених акторів або музикантів.
"Ти злякався вибуху, побаченого по
телевізору? А солдати не бояться, трусишко"
Соромитись за прояв тривоги не
можна. Так ви не допоможете позбутися дитині страху, а лише заженіть
переживання вглиб, привчивши і в майбутньому секретничати. Страхи, які малюк
намагається самотужки придушити, можуть обернутися фізичними нездужаннями,
такими як нервові тики, заїкуватість, енурез, розлади сну та апетиту.
"Люди сварилися, билися, ось як ти з
однокласниками, а потім почали боротися один з одним. Ось що буває, якщо не
вмієш миритись"
Добрі виховні наміри у разі
недоречні. Для дитини небезпечно думати, що звичайні бійки можуть перерости у
вбивства. Або малюк почне уникати будь-яких з'ясування стосунків, щоб не стати
жертвою, через що інші діти можуть вважати його слабаком або робити
"цапом-відбувайлом". Або дитина стане боятися сама себе, спалахів
гніву - і такі переживання в дорослі роки чреваті депресіями, схильністю до
зайвої самокритики.
"Викинь свій пістолет. Зараз я
розповім тобі, що таке справжнє поранення..."
У жодному разі не можна описувати
поранення, наслідки застосування зброї. Останніми місяцями психологи все
частіше займаються дітьми, яким батьки самі живописали жахи битв. Наприклад,
одна мама втомилася від того, що сини днями грали у війну, вигукуючи підслухані
десь слова "колоради", "бандерівці", яких ніколи не вживали
в будинку. Коли хлопці вкотре вибігли з криками "Ти вбита!" - Вона
вирішила серйозно поговорити. Мовляв, коли поріжеш палець – боляче, а рани – це
величезні криваві дірки по всьому тілу, від яких довго доводиться мучитися.
Результатом розмови був нервовий зрив одного з дітей, після чого його довго
довелося лікувати.
КОМПЕТЕНТНО
Дитина – за природою оптиміст
Психотерапевт Офра Аялон.
Умовчати про страшні події набагато
небезпечніше, ніж відверто поговорити, вважає психотерапевт Офра Аялон.
Психотерапевт Офра Аялон - один із
найвідоміших у світі фахівців із роботи з дітьми, які зіткнулися з військовими
подіями. Вона працювала у Югославії, Ізраїлі, країнах Південно-Східної та
Центральної Азії. Іноді психотерапевт приїжджає до колег до Києва. Вона
поділилася з "Комсомолкою" думками про те, як краще говорити з дітьми
про бойові дії.
"Страшне дивлюся навпаки"
- Не варто боятися травмувати дитину
однією згадкою про битви, - стверджує Офра Аялон.
Практичні
рекомендації для батьків:
Як
допомогти дитині після травматичної події
У дитинстві
багато хто з нас переживає різні травматичні події. На дитину впливають і
події, в яких вона не брав безпосередньої участі. Так, наприклад, перегляд
телевізійного репортажу з місця терористичного акту також може чинити на нього
тяжке, гнітюче враження та викликати посттравматичні симптоми. Діти можуть
відчувати власну незахищеність та безпорадність у світі, який їм не зовсім
зрозумілий. Наслідки такого впливу включають страх, нічні кошмари, регресивну
поведінку (наприклад, дитина, яка давно ходить у туалет, може мочитися в ліжко)
або часті прояви агресії.
Реакція
дитини на травматичну подію залежить від цілого ряду факторів: вік, характер,
ступінь тяжкості та близькості до дитини травматичної події, а також рівень
підтримки від членів сім'ї та друзів. Саме підтримка, що виходить від батьків
під час та після травми, є основним фактором її успішного подолання. Більшість
дітей приходить до тями після травматичної події без професійної допомоги
психологів, лише завдяки підтримці близьких. Тому дуже важливо, щоб ви уважно
стежили за проявом у дитини будь-яких симптомів пригніченості та стресу і
завжди були поруч із ним у цей скрутний час.
Нижче
наведено ряд практичних рекомендацій, які допоможуть вам та вашій дитині
впоратися з кризовою ситуацією.
• Слідкуйте
за своєю реакцією на те, що сталося – Діти виробляють власну модель поведінки,
спостерігаючи за дорослими, які відіграють важливу роль у їхньому житті
(батьки, вчителі). Тому намагайтеся зберігати спокій і вселяти його дитині,
наскільки це можливо. Можливо, для цього ви захочете поділитися своїми думками
та почуттями з друзями або членами сім'ї, а лише потім розпочати розмову з
дитиною.
• Приділяйте
дитині більше уваги – Чуйність та увага з вашого боку дозволять дитині
висловити свої думки та відчути власну захищеність, особливо у важких
ситуаціях. Якщо дитина хоче поговорити з вами про свої почуття, заохочуйте її
до розмови. Виявіть розуміння того, що він вам скаже, і поясніть, що такі
почуття, як страх, гнів і вина, є цілком нормальною реакцією на
"ненормальні" події.
•
Розмовляйте з дитиною зрозумілою їй мовою – Будь-яка інформація має бути
розказана дитині відповідно до її віку та рівня розвитку. Надлишок відомостей
може заплутати маленьких дітей та викликати в них нові страхи та почуття
незахищеності. З іншого боку, додаткова інформація допоможе дитині правильно
зрозуміти, що насправді відбувається. Важливо заохочувати дитину до розмови,
але якщо вона цього не хоче, ніколи не наполягайте. У жодному разі не слід
повідомляти дитині різні необґрунтовані чутки та неправильну інформацію про
події.
• Обмежте
доступ дитини до засобів масової інформації – Намагайтеся убезпечити дитину від
перегляду фотографій та прямих репортажів з місця трагічних подій, наприклад,
терористичних актів. Це особливо важливо для дітей дошкільного та молодшого
шкільного віку. Часто батьки настільки захоплені драматичними подіями, які
транслюються по телевізору, що не думають про те, що ці події можуть бачити і
їхні маленькі діти. Подібні перегляди є причиною нічних жахів або важких думок
у дітей.
•
Намагайтеся підтримувати звичайний порядок життя, переконайте дитину в тому, що
вона у повній безпеці – Поговоріть з дитиною про те, як слід уникати
травматичних чи стресових ситуацій у майбутньому. Це зміцнить у ньому відчуття
безпеки та можливості керувати своїм життям. Підтримка звичайного способу життя
дуже переконливо діє на дитину і є для неї чітким, що не вимагає слів доказом
власної безпеки та стабільності.
• Уважно
стежте за проявом будь-яких ознак стресу – Якщо дитина грає в ігри, які знову і
знову відтворюють подію, що відбулася, або скаржиться на "страшні
сни", ні в якому разі не слід цього пропускати. Подібні моделі поведінки
нормальні відразу після травми і допомагають дитині впоратися з нею. Однак,
якщо через місяць вони не зникли, а лише посилилися, подумайте про те, чи варто
звернутися за професійною допомогою.
• Будьте
особливо уважні і чутливі до підлітків, які демонструють симптоми стресу – Якщо
підлітки говорять або думають про самогубство, вживають наркотики, погано їдять
або погано сплять або демонструють спалахи гніву, цього в жодному разі не можна
пропустити. Подібними симптомами слід зайнятися негайно, оскільки вони не
проходять власними силами, без професійного лікування.
• Не
забувайте про власний душевний стан – Оскільки ви є головним джерелом допомоги
та підтримки дитини, ви повинні дбати про себе. Спілкуйтеся з сім'єю та
друзями, ділитесь своїми почуттями та переживаннями з іншими дорослими.
ПОРАДИ ДЛЯ БАТЬКІВ
ЯКЩО ВАША ДИТИНА... |
ПАМ’ЯТАЙТЕ, ЩО… |
ЯК ДОПОМОГТИ? |
|
||
Погано спить, не хоче
йти у ліжечко, не хоче спати сама або просинається серед ночі з криками. |
Коли діти бояться,
вони хочуть, щоб з ними поряд був хтось рідний і безпечний. Вони починають
хвилюватися, коли вас немає поруч. Якщо під час катастрофи вам довелося
розлучитися, то необхідність засинати на самоті нагадує дитині про ті часи. Час перед сном – це
час спогадів, адже ми нічим іншим не зайняті. Дітям часто сниться те, що їх
лякає, тому сама перспектива йти у ліжко може бути страшною. Зрозумійте, що дитина
створює такі “проблеми” ненавмисно. |
Якщо це можливо,
дозволяйте дитині спати поруч з вами. Однак поясніть, що це – лише тимчасове
явище. Вигадайте “порядок”
відходу до сну: казка, молитва, обійми тощо. Розкажіть дитині, що такий
порядок виконуватиметься щодня, і дитина знатиме, чого чекати. Обійміть дитину і
скажіть, що вона у цілковитій безпеці, що ви поряд і нікуди не
зникнете. Це може зайняти деякий
час, але чим безпечніше почувається дитина, тим краще вона спатиме. |
Хвилюється, що з вами
щось трапиться. |
Такий страх є
нормальною реакцією на пережите. Страх може
посилюватися, якщо ваша дитина переживала часи небезпеки окремо від рідних. |
Нагадайте дитині і
собі, що зараз – все гаразд і ви у безпеці. Якщо певна небезпека
для вас все ж існує, розповідайте дитині про те, що ви робите для її власної
безпеки. Переконайтеся, що якщо
з вами дійсно щось трапиться, про вашу дитину попіклуються. Це дозволить
знизити рівень тривоги. Знайдіть спільні
позитивні заняття, щоб відволікти дитину від тривожних думок. Почитайте
книгу, поспівайте разом – робіть те, що подобається дитині. |
Не хоче гратися чи
займатися чимось. Демонструє відсутність
будь-яких почуттів - щастя чи-то суму |
Ви потрібні своїй
дитині. З огляду на пережиті тривожні події дитина може сумувати або бути
шокованою. У стані дистресу деякі
діти кричать, а деякі приховують свої почуття. Якою б не була її реакція,
дитина потребує вашої любові та ласки. |
Сядьте поряд, огорніть
дитину руками. Покажіть, що ви піклуєтеся про неї. Спробуйте “розшифрувати”
дитячі почуття і скажіть, що сум, лють чи тривога – це цілком нормально.
“Схоже, що ти нічого не хочеш робити? Мабуть тобі сумно. Сумувати – це
нормально. Хочеш, я з тобою посиджу?” Знайдіть спільні
позитивні заняття, щоб відволікти дитину від тривожних думок. Почитайте
книгу, поспівайте разом – робіть те, що подобається дитині. |
Багато плаче. |
Можливо, внаслідок
надзвичайної ситуації життя вашої родини докорінно змінилося, тому цілком
природно що ваша дитина сумує. Дозволити дитині
сумувати, при цьому заспокоюючи та втішаючи її – це спосіб допомогти їй
навіть у такому стані. Якщо вас самих
переповнює сум, шукайте підтримки інших. Ваш стан безпосередньо
відображається на стані дитини. |
Дозволяйте дитині
демонструвати свій смуток. Допоможіть їй висловлювати
свої почуття і поясніть, чому вони з’являються: “Думаю, тобі сумно. Дійсно, є
від чого сумувати...” Підтримуйте дитину:
будьте поруч, приділяйте їй більше уваги та часу. Підтримуйте у дитині
надію на краще майбутнє. Розмовляйте про те, як ви житимете далі і що
робитимете, наприклад, відвідаєте друзів і родичів тощо. Подбайте про себе і
свій стан. |
|
||
Боїться, що біда
повернеться. |
Страх повторення
катастрофи є цілком природнім – дитині потрібно доволі багато часу, щоб знову
почувати себе у безпеці. Дуже важливо у цьому
сенсі захистити дитину від будь-яких нагадувань та заспокоювати її. |
Пояснить дитині
відмінності між самою подією та спогадами про неї. Скажіть наступне: “Дощ
не обов’язково означає повернення урагану. Навіть сильна злива не завдасть
нам такої шкоди, як ураган”. Намагайтеся обмежити
контакти дитини з телебаченням, радіо та комп’ютерами, адже історії про катастрофи
можуть повернути її страх. |
Не розуміє, що смерть
– це незворотне явище. Зважаючи на притаманне дошкільнятам “магічне
мислення”, вони можуть вважати, що своїми думками викликали смерть, або що
померла людина згодом повернеться. Втрата домашнього
улюбленця або улюбленої іграшки може спричинити справжнє горе. |
Дитині потрібно
надавати правдиві та адекватні віку пояснення реальності смерті, позбавляючи
від хибних надій. Мінімізація почуттів
стосовно втрати улюбленця або іграшки не допоможе дитині відновитися. |
Стежте за тим, що хоче
знати ваша дитина. Давайте прості відповіді і стимулюйте додаткові запитання. Дозволяйте дитині
брати участь у культурних та релігійних ритуалах скорботи. Допоможіть дитині
знайти власний спосіб прощання, наприклад, через світлі спогади, молитви чи
запалення свічок за померлими. Завжди будьте чесними:
“Ні, Сірко не повернеться, однак ми можемо думати про нього, говорити та
згадувати, яким чудовим собакою він був”. І далі: “Пожежник
сказав, що врятувати Сірка було неможливо, і це не твоя провина. Я знаю, як
ти за ним сумуєш”. |
Не розмовляє,
поводиться дуже тихо або не може висловитися, що саме його / її турбує. |
Ви потрібні дитині для
того, щоб демонструвати звичайні почуття – злість, сум та тривогу за життя батьків,
друзів, братів і сестер. Ви не можете змусити
дитину говорити, однак дайте їй зрозуміти, що вона може заговорити з вами
коли буде готова. |
Малюйте “смайлики” для
зображення різних почуттів. Придумайте історію про кожного, наприклад: “А
пам’ятаєш, коли будинок почало заливати водою, у тебе обличчя було схоже на
це”. Поясніть, що діти
бувають дуже засмучені, коли їхня домівка пошкоджена. Допоможіть дітям
висловлювати свої почуття за допомогою іграшок чи малюнків. А потів
використайте слова, що переконатися у їхніх почуттях: “Це – дійсно страшна
картинка. Ти справді злякався, коли побачив воду у будинку?” |
|
||
Відчуває відповідальність
за те, що сталося |
Діти шкільного віку
можуть вважати, що саме через них сталося лихо, або що саме вони могли
змінити ситуацію. Часто вони приховують свої переживання. |
Надавайте дітям
можливості висловлювати своє занепокоєння та переживання. Заспокоюйте їх і
повторюйте, що у тому, що сталося, немає їхньої вини. Поясніть: “Після
такого нещастя багато дітей і навіть їхні батьки думають про те, чи можна
було вчинити по-іншому, або чи можна було зробити хоч щось. Це не означає, що
вони у чомусь винні. Зрозумів? Пожежник сказав, що ніхто б не зміг врятувати
твого собаку і ти ні в чому не винний”. |
Переповідає або знову
і знову переграє подію, що сталася. |
Це – нормальна реакція
на кризу. Якщо дозволяти дитині говорити або розігрувати подію, при цьому
заохочуючи позитивне вирішення через гру або малювання, це зрештою допоможе
їй заспокоїтися і почувати себе краще. |
Поясніть: “Ти малюєш
багато картин того, що сталося. Знаєш, інші діти теж так роблять”. “Можливо, тобі варто
намалювати свою школу, коли її відбудують. Якою вона має бути?” |
Розгублена, не
розуміє, що трапилося. |
Хоча діти шкільного
віку загалом краще розуміють природу речей та взаємозв’язків, вони усе ще не
здатні мислити абстрактно та логічно, як дорослі. Водночас вони борються
зі змінами і інколи вдаються до “магічного мислення”. Відтак вони не до кінця
усвідомлюють те, що сталося. Без чітких пояснень
дорослих вони “заповнюватимуть прогалини” на власний розсуд. |
Виправляйте хибні
уявлення та надавайте на прохання дитини якомога чіткіші пояснення того, що
насправді сталося. Уникайте деталей, які можуть налякати дитину і водночас
намагайтеся заспокоїти її: “Я знаю, що інші діти говорять про нові торнадо,
але зараз ми з тобою у цілком безпечному місці”. Продовжуйте
відповідати на питання і переконувати дитину, що ваша родина у безпеці. Не
дратуйтеся. Ваші діти повинні
значи, чого їм чекати у майбутньому. Розповідайте їм про плани стосовно
навчання чи нового місця проживання. Нагадайте дитині, що є
спеціальні люди, які забезпечують захист і благополуччя родин і що за
необхідності ви можете звернутися до них. |
·
Підлітки |
||
Може створювати
проблеми для вас і вдаватися до самодеструктивної поведінки (алкоголь,
наркотики, незахищений секс, схильність нещасних випадків тощо). |
Навіть за кращих
обставин усі підлітки переживають перехідний процес виходу з дитинства та
вступу у доросле життя. І навіть у спокійні та мирні часи цей процес часто
супроводжується викликами і проблемами поведінки. Ситуація може загостритися
у період кризи. Сварки та прочухани
лише погіршать самопочуття підлітка. |
Допоможіть підлітку
усвідомити, що кидати виклик усьому світу, аби показати свої почуття – це
дуже небезпечно: “Багато твоїх ровесників і навіть дорослі втрачають контроль
і гніваються через те, що сталося. Щоб прийти до тями, вони починають пити
або вживати наркотики. Такі емоції – це нормально, однак вдаватися до
алкоголю не варто. Це жодним чином не позбавить тебе від проблем”. Деякий час
спостерігайте, чим займається і що планує робити ваша дитина. Поясніть: “У
такі часи мені вкрай важливо знати, де ти знаходишся і як з тобою
зв’язатися”. Переконайте підлітка, що це тимчасовий захід, і ви припините
своє “стеження” як тільки ситуація нормалізується. Обмежте доступ до
алкоголю та наркотиків. Розмовляйте з дитиною про небезпеки незахищених
статевих контактів. |
Боїться повторення та
реакцій на нагадування про трагічні події. |
Страх повторення
катастрофи є цілком природним, тому відчуття безпеки повернеться до підлітка
лише через деякий час. |
Допоможіть підліткові
визначити нагадування, що найбільше його лякають, наприклад, окремі люди,
місця, звуки, запахи, відчуття, години дня тощо, і поговоріть з підлітком про
відмінності між справжньою подією і спогадами, пов’язаними з нею. Поясніть:
“Коли тобі щось нагадує про катастрофу, намагайся переконати себе, страшними
є лише спогади про неї, але тепер усе по-іншому. Ураган закінчився і я у
безпеці”. Поясніть, що матеріали
у ЗМІ можуть відновити страх повернення біди. Поясніть: “Новини можуть
засмутити тебе, тому що вони знову і знову показують ще, що сталося. Можливо,
варто на деякий час вимкнути телевізор?” |
Тривожиться про тих, хто
вижив, та про інші родини. |
Підлітків зазвичай
дуже сильно непокоять долі інших людей і те, що їм не вдалося їм
допомогти. |
Заохочуйте вашу дитину
до підтримки та допомоги іншим, однак стежте за тим, щоб це не
перетворилося на тягар. Допоможіть підліткові знайти змістовні проекти, які
йому / їй під силу, наприклад, прибирання каміння та сміття з території
школи, збір коштів та речей нужденним тощо. |
Поради: як
допомогти дитині у стані стресу
🔹Дихальні
вправи
▫️«Запах
квітів»:
запропонуйте
дитині уявити, як вона відчуває запах квітки, глибоко вдихаючи через ніс і
видихаючи через рот. Також можна подумки уявити собі квітку.
▫️«Маленький
зайчик»:
мов зайчик,
який стрибає у саду, та нюхає все довкола, запропонуйте дитині зробити три
швидкі вдихи через ніс і один довгий видих через рот.
🔹Вправа –
«М'яч для зниження стресу»
Створіть свій
умовний м’яч для зниження стресу. Наприклад, наповніть мішечок, тканину,
пластиковий пакет або повітряну кулю сухим просом або рисом. Якщо помітили, що
дитина відчуває стрес – попросіть її стиснути утворений «м'яч», щоб зняти
м'язову напругу.
🔹Вправи на
позитивну уяву
▫️спробуйте
разом з дитиною уявити безпечний простір. Нехай дитина опише, що вона бачить і
відчуває у цьому місці.
▫️нагадайте дитині
про позитивний минулий досвід, сім'ю та друзів тощо.
Вікторія
Мельничук, [06.03.2022 17:16]
3 прості та
ефективні інструменти для подолання хронічного синдрому втоми від війни
Є різні
стадії виникнення стресу під час війни. Австрійський військовий
нейропсихолог Томас Вебер стверджує, що українці вже пережили перші дві
стадії: сильного переляку та стадію страху смерті. Мільйони українців
зараз страждають від хронічного синдрому втоми від війни.
🔸Синдром втоми
від війни - стан нервової системи, який переважно настає після третьої доби
воєнних дій. Нервова система не може нормально функціонувати через сильні
емоційні реакції та відсутність звичайної рутини.
🔸Симптоми:
важкість дихання, головний та м'язовий біль, який не вдається зняти
знеболювальними. Люди знаходяться в стані постійної втоми та
виснаженості. Це зовсім не те, що депресія чи вигорання.
🔸Найбільше від
цього синдрому страждають мирні люди, які знаходяться в бомбосховищах,
підвалах, на станціях метро або ізольовані у своєму домі. Ті, хто зараз, не
можуть покинути місце свого перебування, виїхати або долучитись до активної
волонтерської діяльності, які через бомбардування змушені переживати досвід
війни в замкнутому просторі.
➡️Як бути
людям, які постійно знаходяться в підвалах та відрізані від світу через
постійні обстріли та бомбардування? Три прості та ефективні
інструменти
1️⃣Глибоке та
повільне дихання. Вдихаємо носом, видихаємо ротом. Робимо коротку паузу між
вдихом та видихом. Видих має бути довшим, аніж вдих. Уявляємо, що надуваємо
повітряну кульку, і видихаємо довго та повільно ротом. Одного вдиху та видиху
недостатньо. Мінімум 3 хвилини.
2️⃣Пити воду
маленькими ковтками, аби активувати рефлекс ковтання. Це дуже важливий рефлекс,
пов'язаний з нормалізацією роботи блукаючого нерва. Між ковтками робимо
глибокий вдих та видих. Мінімум 25 ковтків води. Стараємось затримувати воду в
роті. Якщо нема води, особливо дітям, рекомендовано смоктати великий палець замість
води.
3️⃣“Африканські
танці”. Встаємо, згадуємо картинки з документальних фільмів про африканські
племена, які танцюють навколо вогнища та почергово вдавлюємо ноги в землю,
згинаючи в коліні. Це не має бути красиво. Можна навіть не підіймати стопи, а
просто переносити вагу тіла з однієї ноги на іншу. Мінімум 1 хвилину.
🔸Зробіть ці
три вправи вашими новими ритуалами, хай це буде тим режимом, який зараз
доступний вам в сховищі. Ці практики варто повторювати перед сном та після
пробудження, вони приносять заспокоєння.
🔸Томас Вебер
радить замінити звичне питання “як ви себе почуваєте?” на більш конкретні: де
ви знаходитись? що навколо вас? що ви бачите? хто з вами? чи знаєте ви тих, хто
навколо вас? чи можете ви дихати? коли ви востаннє спали/їли/пили?
Дорогі
батьки!
Щоб трохи
зняти напругу дітей та відволікти їх, ви можете скористатися цими чудовими
ресурсами:
365 казок на
ніч (сучасні аудіоказки для дітей)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLn2E1hd_mGr7q_YD54a1RBjMDBpzj4eau
Казочки та
цікаві історії для дітей (класичні та сучасні казки, начитка)
https://www.youtube.com/channel/UCok9X9ZeNg1EXaHVuP6iE-Q
Дитячі книжки
в електронному форматі від видавництва “Ранок” (три папки для віку 3+, 6+, 9+)
https://drive.google.com/drive/folders/1z7NN25HdiR9LVySXtO2WyxtQ4jPuptcH?usp=sharing
Українські
народні та авторські казки (тексти)
https://kazky.org.ua/zbirky/knihovna
Оповідання
для 9+ “Окуляри і кролик-гном” (електронна книжка)
https://chtyvo.org.ua/authors/Kupriian_Olha/Okuliary_i_krolyk-hnom/
Не забуваймо
про сайт “Нова українська школа”, де є пізнавальні онлайн-зустрічі, вправи для
подолання паніки, поради психологів, ігри та подкасти
Радіовистави
за творами шкільної програми
https://nus.org.ua/news/radiovystavy-za-tvoramy-shkilnoyi-programy-mozhna-sluhaty-yak-podkasty/
7 радіовистав
за творами шкільної програми зарубіжної літератури
https://nus.org.ua/articles/7-radiovystav-za-tvoramy-shkilnoyi-programy-zarubizhnoyi-literatury/
Казки для
дошкільнят та молодшого шкільного віку (чудова начитка каналу "Тося
читає")
https://www.youtube.com/channel/UCr5qRgLb_CbO1A5QHKLHS5g/videos
Психологічна допомога
для дітей
https://www.youtube.com/playlist?list=PLFVSJgZgf7h8rXg9TTyevxZkdfxAQXodS
Немає коментарів:
Дописати коментар