за результатами дослідження адаптації здобувачів
освіти 1 класу
(2020-2021 н. р.)
Мета дослідження: Виявлення потенційної «групи ризику», тобто дітей, чиє
подальше навчання та виховання пов’язані з суттєвими
труднощами через дослідження наступних компонентів адаптації:
-
фізіологічне
підлаштування організму;
-
шкільна
успішність та поведінка;
-
емоційне
прийняття нової соціальної ситуації.
Програма дослідження включає: І
етап (вересень-жовтень):
n збір даних про
захворюваність першокласників (статистичні дані);
n анкетування
батьків (виявляємо наявність психосоматичних симптомів дезадаптації та збираємо
інформацію про здобувача освіти);
n опитування вчителя
за допомогою опитувальника Л.М.Ковальової, Н.Н.Тарасенко (визначаємо рівень
дезадаптації та виявляємо фактори, які їй сприяють);
n проведення
методики «Школа звірів» (вивчаємо мотиваційну сферу, ставлення дитини до
вчителя, до однокласників, до навчання в школі, а також шкільну тривожність;
n проведення тесту
«Тривожність» (Р.Темл, М.Доркі, В.Амен);
n проведення
анкетування для визначення шкільної мотивації (за Н.Г.Лускановою).
ІІ етап
(листопад-грудень):
n малюнок «Мій клас»
(вивчаємо ставлення дитини до вчителя, до однокласників, до навчання в школі);
n проведення
методики «Будиночок» (за Н.Й.Гуткіною) (діагностика рівня розвитку довільної
сфери; визначення готовності дітей до шкільного навчання);
n проведення методики «Інтерв’ю» (Картка обстеження
дитини) (визначення вміння дитини орієнтуватися в оточуючому світі, її
соціалізацію).
Дослідження
проводилося протягом вересня – грудня 2020 року.
Обстежено всього 7 (сім) першокласників, у т. ч. дівчат 4
(чотири), хлопчиків 3 (три).
За попередніми даними високий
рівень готовності до школи мають 29% першокласників, 42% середній, 29% низький
(зокрема такі діти
). Найчастіше факторами низької готовності є порушення
інтелектуальної діяльності,
гіперкінетичний синдром, недостатня довільність психічних функцій.
У більшості здобувачів освіти
відсутня психосоматична симптоматика. У 42% першокласників спостерігаються такі
психосоматичні симптоми дезадаптації: підвищена стомлюваність, дратівливість,
підвищена тривожність, боязнь темряви, збільшена щитовидна залоза..
За результатами проективної
методики «Будиночки» (О.А.Орєхова) 29% дітей мають ВК від 0,51 – 0,91, що
свідчить про стан оптимальної працездатності, який відбувається за рахунок
періодичного зниження активності. Здобувачам освіти необхідна
оптимізація режиму праці і відпочинку.
71% дітей мають оптимальну
працездатність, відрізняються бадьорістю, здоровою активністю, готовністю до
енерговитрат. Навантаження цих першокласників ( )
відповідають можливостям.
За результатами проективних
методик 71% першокласників мають позитивне сприйняття процесу навчання, 29% мають
занижену самооцінку себе як здобувача освіти.
За результатами опитування за
методикою Л.Ковальової, Н.Тарасенко 42% першокласників мають високий ступінь
адаптації (дані про здобувачів освіти в
узагальненому протоколі). Ці діти адаптувалися до школи протягом перших двох
місяців навчання, швидко влилися в колектив, освоїлися в школі, набули друзів в
класі, у них майже завжди гарний настрій, вони доброзичливі, сумлінно і без
напруги виконують всі вимоги вчителя.
29% першокласників мають високий
коефіцієнт дезадаптації (це
). В цих дітей соціально-психологічна адаптація пов’язана із значними труднощами. Вони погано засвоюють навчальну програму.
Ці першокласники ще не готові до навчання в школі. Це «група ризику».
Найпоширенішими факторами дезадаптації є:
1.
порушення інтелектуальної діяльності;
2.
гіперкінетичний синдром;
3.
недостатня довільність психічних функцій.
Висновки
Проведене дослідження було спрямоване на вивчення рівня адаптації та прояву ознак дезадаптації у першокласників.
За результатами спостереження та експертної
оцінки вчителів:
-
більшість дітей мають високий та середній рівні
адаптації;
-
найбільш поширеними факторами дезадаптації
першокласників є:
n порушення інтелектуальної діяльності;
n гіперкінетичний синдром;
n недостатня довільність психічних функцій.
За результатами
проективних методик:
-
усі здобувачі освіти мають оптимальну або
компенсаторну працездатність під час освітнього процесу;
-
більшість першокласників мають позитивне сприйняття
процесу навчання, вчителя, себе як здобувача освіти, взаємин з однокласниками.
За результатами
готовності до школи:
n в «групу ризику» за рівнем адаптації потрапляють діти, які мають низькі
показники готовності до школи (це ) – 29%.
Отже, в цілому рівень адаптації першокласників до
навчання у школі є достатнім. Здобувачі освіти, які мають низькі показники за
всіма або більшістю досліджуваних аспектів, потребують подальшого супроводу з
боку вчителів, батьків і психолога.
Практичний
психолог ______________________
Мазорчук О.В.
Узагальнений протокол результатів дослідження
адаптації здобувачів освіти 1 класу
2020-2021 н. р.
№ з/п |
П.І.Б. |
Готовність до школи |
Психосоматика |
ВК |
Коефіцієнт дезадаптації |
Фактор дезадаптації |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Практичний
психолог ____________________ Мазорчук О.В.
Карта адаптації
першокласника
П.
І. Б. ______________________________________________________________
Дані
про родину______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Дані
про готовність до школи ________________________________________________________________________________________________________________________________________
Психосоматичний
стан ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Засвоєння
програмового матеріалу
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Рівень
адаптації ________________________________________________________________________________________________________________________________________
Емоційне
сприйняття процесу навчання
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Емоційне
ставлення до вчителя
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Емоційне
ставлення до нової позиції школяра
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Емоційне
сприйняття відносин з однокласниками
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Можливі
причини дезадаптації
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Немає коментарів:
Дописати коментар