пʼятниця, 6 травня 2022 р.

Аналітична довідка за результатами дослідження адаптації здобувачів освіти 1 класу (2020-2021 н. р. )

                                                          Аналітична довідка

за результатами дослідження адаптації здобувачів освіти 1 класу

(2020-2021 н. р.)

 

Мета дослідження: Виявлення потенційної «групи ризику», тобто дітей, чиє подальше навчання та виховання повязані з суттєвими труднощами через дослідження наступних компонентів адаптації:

-         фізіологічне підлаштування організму;

-         шкільна успішність та поведінка;

-         емоційне прийняття нової соціальної ситуації.

Програма дослідження включає: І етап (вересень-жовтень):

n  збір даних про захворюваність першокласників (статистичні дані);

n  анкетування батьків (виявляємо наявність психосоматичних симптомів дезадаптації та збираємо інформацію про здобувача освіти);

n  опитування вчителя за допомогою опитувальника Л.М.Ковальової, Н.Н.Тарасенко (визначаємо рівень дезадаптації та виявляємо фактори, які їй сприяють);

n  обстеження першокласників за допомогою проективної методики «Будиночки» (О.А.Орєхова) (досліджуємо емоційне сприйняття нової соціальної ситуації, зокрема процесу навчання, вчителя, однокласників, самооцінку та визначаємо здатність організму до енерговитрат);

n  проведення методики «Школа звірів» (вивчаємо мотиваційну сферу, ставлення дитини до вчителя, до однокласників, до навчання в школі, а також шкільну тривожність;

n  проведення тесту «Тривожність» (Р.Темл, М.Доркі, В.Амен);

n  проведення анкетування для визначення шкільної мотивації (за Н.Г.Лускановою).

ІІ етап (листопад-грудень):

n  малюнок «Мій клас» (вивчаємо ставлення дитини до вчителя, до однокласників, до навчання в школі);

n  проведення методики «Будиночок» (за Н.Й.Гуткіною) (діагностика рівня розвитку довільної сфери;  визначення готовності дітей до шкільного навчання);

n  проведення методики «Інтервю» (Картка обстеження дитини) (визначення вміння дитини орієнтуватися в оточуючому світі, її соціалізацію).

 

Дослідження проводилося протягом вересня – грудня 2020 року.

 

Обстежено всього 7 (сім) першокласників, у т. ч. дівчат 4 (чотири), хлопчиків 3 (три).

 

   За попередніми даними високий рівень готовності до школи мають 29% першокласників, 42% середній, 29% низький (зокрема такі діти                          ). Найчастіше факторами низької готовності є порушення інтелектуальної  діяльності, гіперкінетичний синдром, недостатня довільність психічних функцій.

   У більшості здобувачів освіти відсутня психосоматична симптоматика. У 42% першокласників спостерігаються такі психосоматичні симптоми дезадаптації: підвищена стомлюваність, дратівливість, підвищена тривожність, боязнь темряви, збільшена щитовидна залоза..

   За результатами проективної методики «Будиночки» (О.А.Орєхова) 29% дітей мають ВК від 0,51 – 0,91, що свідчить про стан оптимальної працездатності, який відбувається за рахунок періодичного зниження активності. Здобувачам освіти                                     необхідна оптимізація режиму праці і відпочинку.

   71% дітей мають оптимальну працездатність, відрізняються бадьорістю, здоровою активністю, готовністю до енерговитрат. Навантаження цих першокласників (                                           ) відповідають можливостям.

   За результатами проективних методик 71% першокласників мають позитивне сприйняття процесу навчання, 29% мають занижену самооцінку себе як здобувача освіти.

   За результатами опитування за методикою Л.Ковальової, Н.Тарасенко 42% першокласників мають високий ступінь адаптації  (дані про здобувачів освіти в узагальненому протоколі). Ці діти адаптувалися до школи протягом перших двох місяців навчання, швидко влилися в колектив, освоїлися в школі, набули друзів в класі, у них майже завжди гарний настрій, вони доброзичливі, сумлінно і без напруги виконують всі вимоги вчителя.

   29% першокласників мають середній, 29% мають високий ступінь дезадаптації. Період адаптації цих дітей в школі затягується: діти не можуть прийняти ситуацію навчання, спілкування з учителем, дітьми. Як правило, ці діти зазнають труднощі в засвоєнні навчальної програми. Середній рівень адаптації може перейти в легкий до кінця першого півріччя завдяки доброзичливому і тактовному відношенню вчителя.

   29% першокласників мають високий коефіцієнт дезадаптації (це                     ). В цих дітей соціально-психологічна адаптація повязана із значними труднощами. Вони погано засвоюють навчальну програму. Ці першокласники ще не готові до навчання в школі. Це «група ризику».

   Найпоширенішими факторами дезадаптації є:

1.     порушення інтелектуальної діяльності;

2.     гіперкінетичний синдром;

3.     недостатня довільність психічних функцій.

Висновки

Проведене дослідження було спрямоване на вивчення рівня адаптації та прояву ознак дезадаптації у першокласників.

   За результатами спостереження та експертної оцінки вчителів:

-         більшість дітей мають високий та середній рівні адаптації;

-         найбільш поширеними факторами дезадаптації першокласників є:

n  порушення інтелектуальної діяльності;

n  гіперкінетичний синдром;

n  недостатня довільність психічних функцій.

За результатами проективних методик:

-         усі здобувачі освіти мають оптимальну або компенсаторну працездатність під час освітнього процесу;

-         більшість першокласників мають позитивне сприйняття процесу навчання, вчителя, себе як здобувача освіти, взаємин з однокласниками.

За результатами готовності до школи:

n  в «групу ризику» за рівнем адаптації потрапляють діти, які мають низькі показники готовності до школи (це                                 ) – 29%.

Отже, в цілому рівень адаптації першокласників до навчання у школі є достатнім. Здобувачі освіти, які мають низькі показники за всіма або більшістю досліджуваних аспектів, потребують подальшого супроводу з боку вчителів, батьків і психолога.

 

 

 

 

 

Практичний психолог ______________________   Мазорчук О.В.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Узагальнений протокол результатів дослідження

адаптації здобувачів освіти 1 класу

2020-2021 н. р.

 

з/п

П.І.Б.

Готовність до школи

Психосоматика

ВК

Коефіцієнт дезадаптації

Фактор дезадаптації

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Практичний психолог ____________________ Мазорчук О.В.

 

 

Карта адаптації першокласника

 

П. І. Б. ______________________________________________________________

Дані про родину______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Дані про готовність до школи ________________________________________________________________________________________________________________________________________

Психосоматичний стан ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Засвоєння програмового матеріалу ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Рівень адаптації ________________________________________________________________________________________________________________________________________

Емоційне сприйняття процесу навчання ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Емоційне ставлення до вчителя ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Емоційне ставлення до нової позиції школяра ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Емоційне сприйняття відносин з однокласниками ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Можливі причини дезадаптації ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

План індивідуальної роботи ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Немає коментарів:

Дописати коментар

Для молодого спеціаліста

  Для молодого спеціаліста 10 порад практичному психологу МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ ПРАКТИЧНИХ ПСИХОЛОГІВ-ПОЧАТКІВЦІВ Для спеціаліс...