пʼятниця, 6 травня 2022 р.

Аналітична довідка за результатами дослідження адаптації здобувачів освіти 10 класу (2020-2021 н. р.)

 

Аналітична довідка

за результатами дослідження адаптації

здобувачів освіти 10 класу

(2020-2021 навчальний рік)

Мета дослідження: вивчення основних психологічних проблем переходу з основної школи в старшу; виявлення індивідуальних особливостей десятикласників; визначення рівня адаптації та причин дезадаптації здобувачів освіти 10 класу.

Проблема: адаптаційні, навчальні, поведінкові труднощі в період переходу з основної в старшу школи.

Обєкт: здобувачі освіти 10 класу.

Обгрунтування проблеми дослідження:

·         Потреба адаптації здобувачів освіти 10 класу під час переходу із  основної до старшої школи зумовлена зміною їхнього соціального оточення. Десятикласникам  доводиться пристосовуватися до вимогливих учителів-«предметників», особливостей і  умов навчання, нової системи цінностей і норм поведінки, що формується у зміненому колективі класу. Внутрішнє напруження, а також насторожене несприймання старшокласниками нововведень, можуть спричинити їхню дезадаптацію.

·         Ознаками дезадаптації здобувачів освіти 10 класу є:

o    недисциплінованість;

o    неуважність;

o    зниження рівня успішності;

o    швидка втомлюваність;

o    відсутність бажання йти до школи;

o    пригнічений настрій;

o    замкнутість, небажання контактувати з однокласниками.

·         Ознаки успішної адаптації здобувачів освіти 10 класу такі:

o    успішність у навчанні;

o    налагодженість комунікації з однокласниками та вчителями-«предметниками»;

o    високий рівень мотивації до навчання;

o    самоорганізація, зокрема вміння правильно визначати час на розв’язання завдань;

o    систематичне виконання домашніх завдань;

o    активна участь у роботі органів учнівського самоврядування, у позакласних та позашкільних заходах;

o    звернення по допомогу до вчителів (за потреби);

o    позитивний настрій.

Методи дослідження: діагностика, спостереження, метод незалежних характеристик, анкетування.

   10 клас як перехідний період від дитинства до серйозного навчання

Після зміни критеріїв оцінок навчального процесу відбувається втрата первинного статусу в групі однолітків. При цьому з'являються істотні зрушення в самооцінці, як правило, не усвідомлювані самим підлітком. Вчиняється розрив у тій сфері переживань людини, які пов'язані з усвідомленням себе. Подібні процеси досить часто призводять до виникнення захисних механізмів різного роду, які забезпечують збереження звичної самооцінки людини і його відношення до себе, спотворюючи сприйняття навколишньої дійсності. Зовні неадекватне сприйняття навколишнього світу і власної особистості може виявлятися в поведінкових порушеннях, зниженні конструктивності поведінки, частих афективних реакціях, виникає пригніченість і депресія. У цілому подібний стан прийнято кваліфікувати як соціально-психологічну дезадаптацію, яка потребує індивідуальної роботи з психологом.

   10 клас --  розслаблення між двома серйозними етапами навчання.

Ще одна проблема, характерна для десятикласників, - установка на продовження мораторію. Після того, як дев'ятий клас з його напругою і завершенням певного етапу освіти позаду, багато дівчат та хлопців напередодні закінчення школи і вступу до вищих навчальних закладів хочуть розслабитися. Може здатися, що вони впадають у безтурботний дитячий стан: пріоритетними стають спілкування з однолітками, підвищується інтерес до всього, що не є навчанням або роботою. Необхідно зрозуміти і прийняти те, що подібний стан дійсно необхідний в якості перепочинку чи відпочинку. Часом подібні дії можна навіть порахувати необхідними. Крім того, набуття на цьому періоді досвіду широкої і різноманітної взаємодії з навколишнім світом, не обмежується тільки лише навчальним процесом, для даного віку має велике розвиваюче значення. Корисно і те, що в цьому віці багато хто прагне долучитися до "дорослого" життя - природно, все має бути в міру.

   Однак, подібний стан добрий лише в якості явища, яке швидко проходить. Якщо ж школяр володіє сформованою установкою на таке життя (нерідко виходить, що батьки відправляють дитину в десятий клас саме для продовження мораторію дитинства), вчителям і шкільним психологам потрібно буде займатися подібними випадками - занадто тривале дитинство і прагнення тільки лише до розваг далеко не корисно для подальшої соціалізації.

   Соціальна адаптація - як пристосування людини до умов соціального середовища - передбачає:

1. адекватне сприйняття навколишньої дійсності і самого себе;

2. адекватну систему відносин і спілкування з оточуючими;

3. здатність до праці, навчання, до організації дозвілля та відпочинку;

4. здатність до самообслуговування і самоорганізації;

5. мінливість (адаптивність) поводження відповідно до рольових очікувань інших.

   У 10-класників змінюється соціальне оточення і система діяльності (навчальна ситуація нового ступеня освіти, зміна режиму і навантаження).

   Ситуація новизни є для будь-якої людини в певній мірі тривожною. Підліток переживає емоційний дискомфорт насамперед через невизначеність уявлень про вимоги вчителів, про особливості і умови навчання, про цінності і норми поведінки в колективі класу.

Цей стан можна назвати станом внутрішньої напруженості, настороженості, що утруднює прийняття як інтелектуальних, так і особистісних рішень. Таке психологічне напруження, будучи досить тривалим, може призвести до шкільної дезадаптації, коли здобувач освіти стає недисциплінованим, неуважним, безвідповідальним, відстає у навчанні, швидко стомлюється і просто не хоче йти до школи. Діти, систематично ослаблені, є найбільш схильними до дезадаптації. І, звичайно ж, неможливо говорити про адекватне сприйняття підлітком навколишньої дійсності через призму власної тривожності, про адекватну системі взаємини і спілкування з однокласниками та вчителями.

   Все це ускладнює сам навчальний процес, продуктивна робота на уроці стає проблематичною.

   Специфіка адаптації 10-класників визначається особливостями віку та специфікою профільного навчання. Важливою соціальною потребою даного віку є потреба у пошуковій активності, у самовизначенні, у визначенні життєвих перспектив.  

   Зазвичай необхідність адаптації виникає у зв’язку з кардинальною зміною діяльності людини і її соціального оточення. У десятикласників змінюється соціальне оточення (новий склад класу та вчителів) і система діяльності (нова навчальна ситуація нового ступеня освіти). Ситуація новизни є для будь-якої людини певною мірою тривожною. А якщо для старшокласника це ще й пов’язано з вибором навчального профілю, то ризики підвищеної тривожності та виникнення шкільної і навіть соціальної дезадаптації збільшуються.

Наше завдання --  зробити природний процес адаптації більш інтенсивним.

   У юності особливо зростає необхідність у визнанні та захищеності, як ніколи стають актуальними потреби в спілкуванні й одночасно у відособленні. Спілкуючись один з одним, юнаки відчувають необхідність знайти своє «Я», зрозуміти свої життєві перспективи. Тому через весь адаптаційний період проходить ідея самопізнання і самовизначення в життєвих цінностях, в уявленні образу «Я» як власними очима, так і очима інших.

   Тому варто навчати дітей відповідного віку засобів самопізнання, самосприйняття і саморозвитку в контексті взаємодії з оточуючими людьми і в умовах культурних, соціальних, економічних реалій суспільства.

   Дослідження соціально-психологічної адаптованості здобувачів освіти 10-го класу проводилося у жовтні – листопаді 2020 року за такими чинниками:

Особистісна тривожність;

Шкільна мотивація;

Прийняття  або неприйняття себе;

Прийняття інших  або конфлікт з іншими;

Емоційний комфорт (оптимізм, врівноваженість) або  емоційний дискомфорт (тривожність, занепокоєння або, навпаки, апатія);

Очікування внутрішнього контролю (орієнтація на те, що досягнення життєвих цілей залежить від себе самого, акцентується особистісна відповідальність і компетентність) або  очікування зовнішнього контролю (розрахунок на поштовх і підтримку ззовні, пасивність у вирішенні життєвих завдань);

Домінування  або залежність від інших;

«Відхід» від проблем.

 

Обстежено всього 14 (чотирнадцять) десятикласників – 9 (девять) дівчат і 5 (пять) хлопців.

 

Дослідження складалося з 6 (шести) методик, включаючи вербальні та невербальні завдання.

n  Спостереження за поведінкою на уроках, під час перерв і в позанавчальний час.

n  Тест структури інтересів і схильностей (СІС)

 Показниками вираженості інтересів і схильностей у школярів є ставлення до конкретних шкільних предметів, занять, їхні захоплення, інформація з певних тем. Методика дає змогу виявити інтереси й схильності до таких видів діяльності й дисциплін: філософії, економіки, філології, історії, юриспруденції та права, медицини, математики, фізики, хімії, біології, інформатики й обчислювальної техніки, географії.

n  ВЕРБАЛЬНІ ТЕСТИ

Процес мислення складається з нерозривно пов'язаних один з одним операцій аналізу й синтезу. Щоб вивчити рівень розвитку цих операцій мислення, а також здібності підлітка логічно мислити на словесному матеріалі, було дібрано два вербальні тести («Методики психодіагностики в спорті» за редакцією В. Марищука).

   Аналіз

Методика полягає в доборі слів, що мають загальні родові ознаки, логічні зв'язки з певним узагальнювальним словом.

Синтез

Методика полягає в об'єднанні слів родовим поняттям і в пошуку «зайвого» слова, яке до цього загального поняття не належить.

n  Методика «Тип мислення».

n  Методика «Агресивна поведінка» (за Є.Ільїним та П.Ковальовим).

n  Тест на визначення темпераменту. Методика Айзенка.

 

Результати досліджень

 

1.     Темперамент

   Нещирі відповіді – 2 здобувачі освіти – 15%; щирі – 12 – 85%.

Амбіверти – 11 здобувачів освіти – 78%; екстраверти – 3 здобувачі освіти – 22%.

Емоційна стабільність, стійкість і чутливість нервової системи – професії у сфері обслуговування, навчання, виховання, медицини, управління – 7 здобувачів освіти – 50%.

Вразливість, чуйність, співчуття (професії соціальної сфери, люди мистецтва) – 7 здобувачів освіти – 50%.

2.     Рівні розвитку операцій мислення

2.1. аналіз:

-- аналітичні здібності розвинені недостатньо – 11 здобувачів освіти – 78%;

-- аналітичні здібності розвинені середньо – 3 здобувачі освіти – 22%.

2.2. синтез:

-- операція синтезу нерозвинена – 4 здобувачі освіти – 28%;

-- операція синтезу розвинена недостатньо – 5 здобувачів освіти – 36%;

-- операція синтезу розвинена посередньо – 3 здобувачі освіти – 22%;

-- операція синтезу розвинена високо – 2 здобувачі освіти – 14%.

2.3. середній показник:

-- потрібна значна мотивація для 5 здобувачів освіти – 36%;

-- здібності середні – 4 здобувачі освіти – 28%;

-- здібності дуже високі – 1 здобувач освіти – 7%;

-- здібності нерозвинені – 4 здобувачі освіти – 39%.

3. Структура інтересів і схильностей:

-- інтереси відсутні або виражені дуже слабко – 1 здобувач освіти – 7%;

-- інтереси середньо виражені – 7 здобувачів освіти – 50%;

-- інтереси яскраво виражені – 6 здобувачів освіти – 43%.

 

4.Рівень агресивності:

-- стриманість від агресії – 5 здобувачів освіти – 35%;

-- схильність до агресії – 9 здобувачів освіти – 65%.

 

Висновок

   Аналіз результатів дослідження здобувачів освіти 10 класу показує:

n  Адаптаційний період проходить не для всіх десятикласників успішно;

n  Недостатня адаптація виражена неузгодженістю вимог навчального середовища та особистісних проявів;

n  Недостатньо розвинена навчальна мотивація;

n  Підвищено рівень шкільної тривожності;

n  Для вивчення причин дезадаптації та виявлення індивідуальних особливостей десятикласників в січні – березні 2021 року було проведено:

-         Тест на Інтернет-залежність (за методикою Лоскутова В.А.).

-         Анкетування «Вчителі очима дітей».

-         Тести «Обери свій колір», «Наскільки Ви рішучі», «Наскільки багата Ваша уява», «Визначення сили волі».

-         Відкрити себе для себе ж самого. Методика «Обери геометричну фігуру».

-         Анкетування «Підлітки про батьків» (за методикою Шафера).

-         Анкетування батьків «Взаємини в сімї».

 

Рекомендації здобувачам освіти 10 класу

n  Розвивати інтереси і потреби;

n  Удосконалювати набуті знання, вміння та навички;

n  Прогнозувати своє майбутнє;

n  Збагачувати уяву;

n  Тренувати волю цілеспрямовано і регулярно;

n  Не просто більше читати, а обовязково про це говорити, аналізувати вчинки літературних героїв, уявляти себе на їхньому місці, свою модель поведінки;

n  Намагатися мислити поняттями й категоріями, «філософствувати», переходити від часткового до загального і навпаки;

n  Учитися керувати своїми емоціями, стримувати злість, подавляти агресію, намагатися зрозуміти їх причини виникнення;

n  Постійно працювати над собою і вдосконалюватися, поступово перемагаючи свої недоліки й усуваючи слабкі сторони.

n  Підліткові можна рекомендувати навчання в класах природничоматематичного напрямку, якщо:

·         1. У нього є інтерес до точних наук (математика, фізика, інформатика, хімія).

·          2. Результати тестування за вербальними тестами не повинні бути низькими.

n   Підліткові можна рекомендувати навчання в класах гуманітарного напрямку, якщо:

·         1. У нього є інтерес до гуманітарних наук, він читає книжки.

·         2. Результати тестування за вербальними тестами повинні бути не нижчими від середніх показників.

 

 

 

Рекомендації батькам

n  Ставтеся до дітей відповідно до їхнього віку й враховуючи вразливість, прагнення до самостійності.

n  Сприяйте формуванню потреби в пошуковій активності, побудові життєвих цілей.

n  Враховуйте збільшену потребу юнацького віку до дружнього й інтимного спілкування.

n  Терпимо ставтеся до зустрічей дитини з друзями, особливо протилежної статі. Памятайте: Ви теж були молодими!

n  Не вимагайте повної відвертості дитини, вона має право на свої секрети.

n  Сприяйте формуванню почуття відповідальності.

n  Допоможіть дитині обрати майбутню професію, але не робіть це за неї, не тисніть на її вибір.

n  Спробуйте допомогти, але не використовуйте фрази типу: «Вас ще не таке чекає», «Хіба це проблема?», «У житті й не таке буває».

n  Не слід применшувати важливість почуттів старших підлітків на даному віковому етапі.

n  Зберігайте почуття гумору й оптимізму при спілкуванні зі старшим підлітком.

 

 

 

Рекомендації вчителям-предметникам

щодо навчання, виховання 10-класників

-При визначенні профілю навчання враховуйте не лише здібності, а й професійні наміри здобувачів освіти.

-Будуйте навчальний процес так, щоб десятикласники сприймали профільне навчання як можливий у майбутньому вид діяльності.

-Щоб допомогти старшокласникам краще познайомитись один з одним, або щоб змінити статус «неприйнятих» до колективу, плануйте урочну та позаурочну діяльність школярів у динамічних групах, застосовуйте інтерактивні методи взаємодії, заохочуйте їх до участі у всіх заходах класного керівника та вчителів-предметників.

-Важливо знати очікування дітей щодо профільного навчання, їх мотивацію, стимулюйте у них бажання вчитись.

-Переконуйте, що успішність навчання залежить лише від самих здобувачів освіти, їх готовності брати на себе відповідальність за своє майбутнє.

-Організовуйте спільні завдання для хлопців та дівчат, щоб вони мали змогу пізнавати особливості протилежної статті та набувати досвіду статево-рольової взаємодії.

-Для підвищення згуртованості класу, формування навичок групової взаємодії, пропонуйте десятикласникам розв’язувати спільно проблемні ситуації та обов’язково аналізувати результати своєї роботи, визначати причини невдач та успіхів.

-Неактивних школярів залучайте до різних заходів, що проводяться у школі, підкреслюйте їх переваги перед класом, хваліть за найменші успіхи.

-Порівнюйте роботу здобувача освіти з його попередніми роботами, а не з роботами інших.

-Уникайте критики старшокласників при свідках.

-Дозволяйте здобувачу освіти самостійно оцінювати свою поведінку та її наслідки.

-Не наполягайте на відповідях біля дошки тих дітей, які виявляють тривожність. Краще об’єднуйте їх у групи.

-Надавайте можливість здобувачам освіти висловлювати свої думки, формуючи їх індивідуальність та впевненість.

-Проводьте класні виховні години, на яких:

навчайте самоаналізу, самопізнання, самокритики;

-Розвивайте комунікативні здібності здобувачів освіти:

-Навчайте культури поводження у колективі;

-здійснюйте гендерне виховання, пояснюйте особливості чоловічої та жіночої психіки;

-здійснюйте профорієнтаційну діяльність;

-виховуйте такі якості як толерантність, відповідальність, самостійність.

 

 

 

Практичний психолог ____________________ Мазорчук О.В.

 

Немає коментарів:

Дописати коментар

Для молодого спеціаліста

  Для молодого спеціаліста 10 порад практичному психологу МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ ПРАКТИЧНИХ ПСИХОЛОГІВ-ПОЧАТКІВЦІВ Для спеціаліс...